Mens orkesteret fortsetter å spille

Cappelen Damm 2014 Innbundet

«I Norge får man ingenting for å gjøre store ting og store ting for å gjøre ingenting». Siden Christian Tybring-Gjedde ble innvalgt på stortinget for FrP i 2005, har han vært en av de mest markante og kontroversielle stemmene i den politiske offentligheten.

Hvor mye innvandring tåler det norske samfunnet, før det som splitter oss blir sterkere enn det som holder oss samlet? Hvordan skal det gå med vårt felles prosjekt hvis det særegent norske skal erstattes av en flerkultur? Hva skjedde med individets ansvar for seg selv og sitt eget liv, og hvem er det som til syvende og vil sitte igjen med regningen for den kostbare norske modellen? Dette er spørsmål Christian Tybring-Gjedde stiller seg i denne boken.

Mens orkesteret forsetter å spille er et varsku om den rådende utviklingen i «verdens rikeste land». Her tar Tybring-Gjedde et kraftig oppgjør vedtatte politiske sannheter, men han går også i rette med sine mest høylytte kritikere, på Løvebakken og i mediene, som han hevder er med på å kneble en helt nødvendig debatt om vår felles fremtid.

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788202453831

EAN 9788202453831

Omtalt sted Norge

Vår manglende vilje til å stå opp for våre frihetsverdier oppfattes av mange innvandrere som en svakhet. Vårt verbale budskap om likestilling og individuell frihet oppfattes som en retorisk lek med ord. Vårt demokrati basert på dialog, kompromiss og pluralisme står maktesløst overfor kulturer som ikke aksepterer våre frihetsverdier.

If liberty means anything at all, it means the right to tell people what they do not want to hear.
George Orwell

Jeg ønsker å stå oppreist og forsvare norsk kultur, våre tradisjoner og våre frihetsverdier. Et ønske om å bevare norsk kulturs egenart er ikke ytterliggående. Det ytterliggående er å ville rasere norsk kultur i Norge, chilensk kultur i Chile eller japansk kultur i Japan.

• "Dødsdømt i Kongo - kampen for friheten" av Kari Hilde Hodne French
  • "Islam - den 11. landeplage" av Hege Storhaug
  • "Nomade" av Ayaan Hirsi Ali
  • "Koranen" av Einar Berg
  • "Nord-Korea - ni år på flukt fra helvete" av Eunsun Kim
  • "Den tredje søsteren" av Terje Bjøranger
  • "Hel ved - alt om hogging, stabling og tørking - og vedfyringens sjel" av Lars Mytting
  • "Hjem til meg - roman" av Trude Marstein
  • "Hjernen er stjernen - ditt eneste uerstattelige organ" av Kaja Nordengen