Mens jeg husker det

Oktober 2018 Innbundet

Ingeborg hadde suksess med en roman for ti år siden. Nå jobber hun deltid som kontormedarbeider i et bemanningsbyrå. Hun bor sammen med hunden sin i en leilighet ved en park i byen mens hun venter og tenker på datteren Selma, som nettopp har flyttet hjemmefra. Selma er i ferd med å omsette de politiske ideene sine til konkrete handlinger. Selv vil Ingeborg skrive en doktorgradsavhandling i idéhistorie, men det blir stadig tydeligere at dette prosjektet ikke er forankret i akademiske eller andre realiteter.

«Mens jeg husker det» forteller om overmot og usikkerhet. Ingeborg drømmer om det himmelstormende geniale, men vil samtidig sprenge begrepet. Hun lengter etter vennskap, og en kjæreste, men potensielle kjærestekandidater er enten gift, homofile eller rett og slett uintelligente. Ingeborg møter dette med tenkning. Hun tenker på utopier, på ny og fremmedgjørende teknologi, på hvorvidt klassebegrepet fortsatt er brukbart, på kapitalismens mekanikk og virkninger, på barndommen og på begjær. Og hun tenker på tenkning. For til tross for sin manglende akademiske skolering stiller Ingeborg både vidtrekkende og vidløftige spørsmål. Hun lurer på hva som er stort i det lille, hva kunnskap er, og hva politikere mener når de sier at det immaterielle blir det nye satsningsområdet i Norge.

«Mens jeg husker det» er en vill, motstandsfylt og sivilisasjonskritisk roman.

Forlag Oktober

I deler av handlingen, når vi får innblikk i Ingeborgs liv, da henger jeg godt med, men når hun går seg vil i drømmen om en doktorgrad, faller jeg helt ut og skummer sidene etter neste sted å stoppe opp. Ingen vinner hos meg.

Kom meg dessverre ikkje gjennom denne, og det avr synd. Likte veldig godt den forrige til Næss som ho vart nominert til Nordisk Råd for: Bare et menneske.

Jeg har avbrutt min første bok... ikke fordi den var direkte dårlig, men den fenget bare rett og slett ikke. Tidvis god i observasjoner og beskrivelse av mennesker, men altfor mye svevende passasjer som jeg ikke klarte å følge med på.

• "Gutter og mordere og andre fortellinger" av Hermann Ungar
  • "Singularitet - roman" av Marita Fossum