Mens englene sover

av (forfatter) og Axel Seeberg (oversetter).

Hjemmet A/S 1986 Heftet

Handlingen foregår blant sykepleierelever på John Carpendar-sykehuset. En ung sykepleierelev har pasientrollen, og begynner plutselig å vri seg i dødskramper. Miljøet er preget av fortielser og frykt, og inspektør Dalgliesh får den vanskelige oppgaven å nøste opp trådene. Dette er den fjerde romanen om inspektør Adam Dalgliesh.

Forlag Hjemmet A/S

Utgivelsesår 1986

Serier International thriller Adam Dalgliesh (4)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted England

En krimklassiker som fortsatt har noe by på.

Som i den første boka med Adam Dalgliesh som etterforsker er handlingen lagt til et sted som tiden har løpt fra, denne gang en gammeldags sykepleierskole utenfor London. Men under etterforskningens løp skjønner vi at selv her presser moderniseringen seg fram. I seg selv et godt grunnlag for rivalisering og konflikt, men tilstrekkelig til å utløse ett eller flere drap? Kanskje ikke.

Boka når et komisk høydepunkt ved et politiavhør under en heftig tango på et ball i London. Mens Martingale-mordet bød på en typisk Agatha Christie-avsløring av den skyldige, synes det som om Dalgliesh i denne saken jobber mer i ånden til Simenons inspektør Maigret.

Boka ble først utgitt 1971, oversatt til norsk 1984. Oversetteren synes bevisst å bruke gammeldagse betegnelser som «bestyrerinne» og «sykepleierelev».

• "Hedemorderen" av Ruth Rendell
  • "Av samme blod" av P.D. James
  • "Mystiske omstendigheter" av P.D. James
  • "Oslo-piken - en Aron Ask-roman" av Pål Gerhard Olsen
  • "Anlegg for mord ; Martingale-mordet ; En upassende jobb for en kvinne" av P.D. James
  • "Døden i laboratoriet" av P.D. James
  • "Arvesynd" av P.D. James