Mennesket er en stor fasan i verden

av (forfatter) og Ottar Odland (oversetter).

Tiden 2007 Heftet

Forfatteren tilhører den tysktalende minoritet i Romania. Her beskriver hun med poetisk varme og krass realisme livet i byen. Mølleren Windisch iakttar, minnes og tenker, mens han venter på utreisetillatelse for seg og familien.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205375581

EAN 9788205375581

Serie Tiden pocket

Omtalt sted Romania

Müller bruker et rikt, fortettet billedspråk i sin fortelling om familien Windisch som bryter opp fra landsbyen sin i Romania under diktatoren Ceausescu for å følge dragsuget mot Vesten. Tidsrammen i denne korte romanen spenner likevel over et langt tidsrom. Fra «Kongen sover» før krigen, til krigsfangenskap i den sjokkerende historien «Grassuppa», til ekspropriasjon og overgrep etter krigen.

Det tar tid å venne seg til Müllers særegne skrivestil, men dette er i bunn og grunn en mesterlig fortalt historie om hva som får vanlige mennesker til å flykte. I dette tilfellet den tysk-talende minoriteten i Romania.

Mølleren Windisch, kona hans og datteren venter på utreisetillatelse fra Romania, og boka inneholder en pussig sammenstilling av Windisch´ observasjoner før avreise. Overgrep og vold blir skildret på en naken og følelseskald måte, uten bruk av "unødige" adjektiver.

Jeg vet at forfatteren har fått en rekke litterære priser for sine bøker, men selv likte jeg ikke denne boka i det hele tatt. Språket er så nakent, fattigslig og oppramsende i stilen at den i mine øyne ikke fremstår som god litteratur. Når jeg likevel klarte å komme gjennom den, var det fordi den er en tynn liten sak av en bok. Dersom boka hadde vært 100 sider lenger, hadde jeg faktisk ikke giddet å lese den ferdig. Det "beste" jeg kan si om boka, er at den er VELDIG original.

Herta Müller skrev for øvrig denne boka i 1986, dvs. i en alder av 33 år. Hun mottok Nobels litteraturpris i 2009, altså i en alder av 56 år, og det etter å ha skrevet 22 bøker i følge Wikipedia. "Mennesket er en stor fasan i verden" var hennes tredje bok. Jeg vil anta at hun må ha vokst som forfatter i løpet av de årene som har gått siden hun utga sine første bøker. Kanskje forsøker jeg meg på en av de nyere romanene etter hvert.

Hver morgen, når han kjører helt alene til mølla, teller Windisch. Teller dagen. Foran minnesmerket over de falne teller han årene. Ved den første poppelen lenger borte, der sykkelen alltid er nedom den samme dompa, teller han dagene. Og om kvelden, når Windisch låser mølla, teller han årene og dagene enda en gang.

Bak døren hørte Windisch de krampaktige, rytmiske stønnene fra sin kone. Som fra en symaskin.

Poppelen står som en feiekost opp mot himmelen.

Et slag for tysk og tyskspråklig litteratur!

I forbindelse med felleslesing av Cees Nootebooms Allesjele (Kjells lesesirkel januar/februar 2021) kom det frem et ønske om mer kunnskap om tysk litteratur. Tyskland var før andre verdenskrig et kulturelt kjerneområde i Europa. Det var dit kunstnere, forfattere, malere, musikere (også norske) reiste for å studere. Det er et tankekors tysk etterkrigslitteratur og kunst er så lite kjent i dag.

Bokelsker «Vannflaske» etterlyste tips om tyske bøken, og responsen lot ikke vente på seg. Her er en oversikt over de anbefalte. Mangler noen?

Bøker jeg føler jeg burde lese

Mitt eget lesemål for 2020 var å lese ei bok i måneden skrevet av en kvinnelig forfatter som har vunnet nobelprisen i litteratur. Bøkene er lagt inn kronologisk etter når de ble lest, mao. er den første boka lest i januar og den siste i desember.

Nyskolen på Vålerenga hadde Bok og IT - loppemarked i helgen. Det var ganske bra utvalg med bøker der. Jeg forsøkte å være litt kritisk, og ikke dra med meg alt for mye, og ble sittende igjen med disse perlene til samlet pris 125,-

• "Reven var alt dengang jeger" av Herta Müller
  • "Hjertedyr - roman" av Herta Müller