Menneskenes barn

av (forfatter), Axel Amlie (oversetter) og Ivar Nørve (oppleser).

Lydbokforlaget 2007 CD

England styres av diktatoren Xan Lyppiatt. Ikke et eneste barn er blitt født siden "Omega-året" 1995. Manglende forplantningsevne har spredd seg som en farsott blant menn verden over. Sensasjonelt nok blir en kvinne gravid. Barnet, verdens fremtidshåp, må beskyttes. Fødselen nærmer seg, og forfølgerne er på sporet. Romanen er en fremtidsvisjon fra år 2021.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2007

Format CD

Genre Science fiction Dystopier

Omtalt tid 2020-2029

Omtalt sted England

Mest sannsynlig et evigvarende prosjekt i å grave opp denne type litteratur på norsk. Planen er også å lage noen klare definisjoner på P-A og dystopia med kriterier som må oppfylles for å bli karakterisert som dette.
Jeg kommer ikke til å ha lest alle bøkene som legges til her til enhver tid da den er ment som huskeliste og for research (i mangel av et bedre norsk ord).

Her legger jeg bøker som omhandler samfunn i oppløsning - der karakterene lever i det motsatte av en utopi. Ofte vil de også være postapokalyptiske.

Disse trosser sitt mørke med sterke og uforglemmelige lysglimt.

Har forundret meg hvor mange det egentlig er. Dette er bare et utvalg av alle jeg har snublet over.

• "Mens englene sover" av P.D. James
  • "Av samme blod" av P.D. James