Menn som stirrer på geiter

av (forfatter) og Erik Ringen (oversetter).

Spartacus 2009 Innbundet

I følge forfatteren opprettet det amerikanske forsvaret i 1979 en hemmelig enhet. De antok at soldater kunne trenes til å kunne gå gjennom vegger, lese fienders tanker og stirre geiter til døde. Forfatteren viser hvordan det går en linje fra 70-tallets optimistiske eksperimenter til torturmetodene i Abu Ghraib og Guantanamo Bay.

Denne boken handler om hvordan US Army trener soldater til å stirre geiter til døde. Og det er ikke en roman. I 1979 opprettet noen av de skarpeste hjernene i US Army en svært hemmelig enhet. I strid med all militær praksis . og med fysikkens lover . antok man at det var mulig å utvikle usynlighetskapper og evnen til lese tanker og gå gjennom vegger, og at fiendtlige styrker kunne psykes ut av «subliminal musikk». Og ikke minst viste langvarige forsøk på geiter at blikk faktisk kan drepe (i hvert fall etter minst tre dagers sammenhengende stirring). Denne såkalte Første jord-bataljonen skulle forsvare USA mot kjente og ukjente fiender. Nå er den reaktivert i krigen mot terror! I høst lanseres filmen basert på boken, med George Clooney, Kevin Spacey, Ewan McGregor og Jeff Bridges.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2009

Omtalt sted USA

Boka inneholder en god del underholdende og ganske utrolige historier fra det amerikanske militæret, Her er fortellinger om generaler som tror de kan gå tvers gjennom vegger bare de konsentrerer seg hardt nok, "synske spioner" som skal drepe dyr ved å stirre hardt på dem, bruk av musikk som tortur osv. Sånn sett er boka absolutt verdt å lese. Men den blir etter hvert litt rotete og ustrukturert med mange navn, som det være litt jobb å holde styr på. Interessant, men ikke helt på topp.

Dette er en meget spesiell dokumentarbok.
Her får leseren innsyn i det amerikanske etterretningssystemet og militære hemmeligheter. Ganske vanvittig til tider. Utrolig at militære høyere offiserer kan være så overtroiske, og prøver seg med metoder som man vel bare kan kalle 'alternative' - eller New Age-aktige.

I 1979 opprettet nemlig det amerikanske forsvaret en svært hemmelig enhet. I strid med all militær praksis - og fysikkens lover - antok man at soldater kunne trenes til å bli usynlige og gå gjennom vegger, og at fiendtlige styrker kunne psykes ut av "subliminal musikk". Og ikke minst viste langvarige forsøk på geiter at blikk faktisk kan drepe. Denne såkalte "Første jord-bataljonen" skulle forsvare USA mot alle kjente og ukjente fiender.
Arven etter den er nå reaktivert i krigen mot terror.

Forfatteren Jon Ronson viser hvordan det går en ubrutt linje fra 70-tallets optimistiske eksperimenter med "ikke-dødelige våpen" til torturmetodene i Abu Ghraib og Guantanamo Bay.

Grotesk og skremmende i virkeligheten, - men en ganske underholdende bok likevel. Tiltroen til militære autoriteter blir nok ikke helt det samme som før etter å ha lest denne boka ...

Det går ofte ti år før de verdiene som utvikles i Los Angeles, finner veien til landsbygda i Arkansas. Det som utvikler seg ved kysten i dag, kommer til å bli et nasjonalt sett av verdier om ti år.

Er jeg klar? tenker han. Ja, jeg er klar. Han reiser seg, går rundt kontorpulten og begynner ferden. Han tenker for seg selv: Altså, hva er det atomer først og fremst består av? Tomrom! Han går raskere. Hva er det jeg først og fremst består av? tenker han. Atomer! Han er nesten oppe i jogge-tempo nå. Hva er det veggen først og fremst består av? Atomer! Det eneste jeg behøver å gjøre, er å gli inn i tomrommene. Hele veggen er bare en illusjon. Hva er skjebne? Er det min skjebne at jeg skal bli værende i dette rommet? Ha! Nei! Deretter smeller generalmajor Stubblebine nesen hardt inn i veggen på kontoret sitt. Faen, tenker han.

For vanlige agnostikere er det ikke så enkelt å godta tanken på at våre ledere og våre fienders ledere iblant ser ut til å mene at håndteringen av store internasjonale saker bør foregå både innenfor de allment anerkjente dimensjoner og de overnaturlige.

General Stubblebine var i villrede om sine stadige mislykkede forsøk på å gå igjennom veggen. Hva galt gjorde han, siden han ikke klarte det? Kanskje han ganske enkelt hadde altfor mye i innboksen sin til at han klarte å konsentrere seg tilstrekkelig.

General Stubblebine er forbløffet over at det aldri lykkes ham å gå tvers igjennom denne veggen. Hva er det som gjør at han ikke får det til? Kanskje han rett og slett har for mye i innboksen til at han klarer å konsentrere seg godt nok til denne oppgaven? Han er ikke et øyeblikk i tvil om at evnen til å kunne gå tvers igjennom ting en dag kommer til å bli et helt vanlig verktøy i etterretningsvesenets arsenal. Og den dagen det skjer ... vel ... er det for naivt å tro at det ville markere begynnelsen på en verden uten krig? Hvem ville ha lyst til å yppe seg mot en hær som var i stand til noe sånt? I likhet med mange andre i sin samtid er general Stubblebine sterkt preget av minner fra Vietnamkrigen.
Denne evnen er noe som er mulig å oppnå, så det eneste spørsmålet er hvem som klarer det. Hvem innenfor militæret er det som allerede har peilet seg inn på denne typen ting? Hvilken avdeling i hæren er det som er trent til å utnytte sine fysiske og mentale evner til fulle?
Og så kommer han på svaret.
Spesialstyrkene!
Derfor reiser general Stubblebine sensommeren 1983 med fly ned til Fort Bragg i Nord-Carolina.

• "Høyt henger de - thriller" av Eva Joly
  • "I djevelens tjeneste - en James Bond-roman" av Sebastian Faulks
  • "Svastikastjernen - roman" av Bertrand Besigye
  • "Skjulte djevler - kriminalroman" av Eirik Jensen
  • "Hvorfor ser du aldri babyduer? - 80 vitenskapelige svar på livets små og store spørsmål" av Nina Kristiansen
  • "Da gud ble til - om religionenes utviklingshistorie" av Kjell Kristensen
  • "Ingenting å skrive hjem om - ulykke på reisen og andre bomturer" av Lars Lenth
  • "Intuisjonisten" av Colson Whitehead
  • "Fredens sekretær - 25 år med nobelprisen" av Geir Lundestad