Menn som hater ulver

Kagge 2017 E-bok

Ulvehatere og ulveelskere barker sammen i en kamp på liv og død i de dype skoger i Østerdalen.

En kvinne blir revet i filler av en flokk ulver utenfor Elverum i Østerdalen. Endelig får ulvehaterne vann på mølla: Et menneske er drept av ulv, for første gang på 216 år.

Ulveforskermiljøet på Evenstad nekter å akseptere at dette er ulvers verk, men kjemper en håpløs kamp mot ulvehaterne - helt til den sjuskete eremitten Rino Gulliksen tilbyr dem en hjelpende hånd.

Den konfliktsky advokaten Leo Vangen får nyss i Rinos planer og reiser til Elverum for å forsøke å forhindre et blodbad, samtidig som han må konfrontere sine egne demoner.

Med "Menn som hater ulver" har Lars Lenth skrevet nok en underholdende og dypt rystende roman om naturen, mennesket og menneskenaturen.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788248920083

EAN 9788248920083

Serie Leo Vangen og Rino Gulliksen (3)

Omtalt sted Elverum

Herlig nok av Lenth. Hakket bedre enn den forrige. Både spennende og morsom på en gang. Utrolig mange herlige sitater, og generelt et fargerikt språk. Bare å vente på neste.

Hehe, artig røverroman, denne boka. Menn som hater ulver. Forfatteren Lars Lenth, som jeg kun «kjenner» som fluefisker i en TV-serie om sportsfiske noen år tilbake, skriver lettlest og godt. Og morsomt!

Hva skal jeg kalle denne boka, hvilken genre tilhører historien? Ikke er det krim. Mer en slags humoristisk røverroman. Underholdende og morsomt er i hvert fall, Menn som hater ulver.

Kritikerne i avisene er stort sett enig med meg. I hvert fall ut fra det lille jeg klarer å se av omtaler på nett. Alt av kritikk er nemlig gjemt bak lite generøse gjerrigknark-betalingsmurer! Usj!

Vel, jeg triller terningen til en god firer, nei, la oss heller si fem. Det fortjener fluefiskeren og forfatteren, Lars Lenth. Very Good:)

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Tenker at jeg egentlig synes vi skal ha ulv i Norge, i stor grad.
Lars Monsen mener vel det, og han har vært mye ute.
Men så har jeg en onkel som bor i Øvre Rendal, og han er kanskje den aller, aller snilleste mannen jeg kjenner. Hvis jeg spør ham om ulv, står han bare og dirrer. Han bor på et bittepittelite småbruk, og har hatt noe sau og lam gjennom sikkert 60 år - og han sier er ulven er fæl, at den er en lystmorder, og at den absolutt må holdes under kontroll.
Så har jeg en kollega som er ivrig elgjeger i Rendalen, kanskje for siste året, for de vurderer å flytte laget sitt til typ Trønderlag, etter mange år i Rendalen, og senest i skrivende stund opplever de vesentlig mindre elg enn før, og de har just mistet en elg-hund som døde etter ulveangrep. Og de har mista bikkjer før.
Så jeg veit sannelig ikke.
En ulvesone oppleves som noe konstruert, og krevende å håndheve.
Tenker vi skal høre mest på de som opplever tema tettest på kroppen.
Tenker jeg sjøl ikke ville nølt ett sekund med å ta affære hvis min familie eller jeg hadde blitt trua på noe vis.
Men nok om boka, som er god; for nå vil jeg skrive litt mer om meg selv:

Problemet med verden er at de intelligente menneskene er fulle av tvil, mens de dumme er stinne av selvtillit.
Charles Bukowski

Folk flest hater ingenting. De vil bare leve et liv med minst mulig konflikt og frykt.

Nå kan ulveromantikerne i hovedstaden sitte der med hipsterskjeggene sine langt ned i kaffe latten.
- Vi har kaffe latte i Elverum også, sa lensmann Tomteberget. Og Cortado.

Det sies at den lange og nådeløse vinteren i Østerdalen enten dreper deg eller herder deg. Det mange ikke vet, er at sommerhalvåret i dalføret også kan være en prøvelse for folk og fe.

Jeg er bare en sammensatt, kaffelattedrikkende rødhetteentusiast fra hovedstaden.

Målet for 2018 er minst 50 bøker.

Lest i 2017

• "Kongen av Lofoten" av Lars Lenth