Menn i mørket

Spartacus 2010 Heftet

Dette er motstandsmannen Asbjørn Sundes egen beretning om hans opplevelser som leder for "Osvaldgjengen", en av de mest aktive og ettersøkte sabotasjegruppene i Norge under annen verdenskrig. Gruppens aksjoner var svært risikable, og de mistet mange folk i aksjonene sine. Har kart, oversikt over dekknavn og navneforkortelser samt tidstabell for de viktigste hendelsene.

Forlag Spartacus

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt person Asbjørn Sunde

Lydbok

En hær av sabotører var dyrket fram. Gutter fra alle samfunnslag, fra alle yrker, med ulike politiske oppfatninger. Gutter som hverken fryktet Gud eller Satan, og gutter som om kvelden knelte i bønn for tyskere og angivere de hadde kjørt stiletten i før på dagen. Vel, men venner i liv og død, venner i kjærlighet til friheten, venner i håp og venner i hat, venner i en tross som bare døden kunne stanse.

Historisk, krim og spenning - kanskje mest for menn?

• "Osvald - storsabotøren Asbjørn Sunde" av Morten Conradi
  • "Hitlers norske hjelpere" av Nina Drolsum Kroglund
  • "Hitlers norske budbringere" av Bjørn Westlie
  • "Veien mot undergangen - historien om de norske frontkjemperne" av Egil Ulateig
  • "På den himmelske freds plass - om ml-bevegelsen i Norge" av Pål Steigan
  • "Ivans krig - liv og død i den røde armén 1939-1945" av Catherine Merridale
  • "Kampen om Narvik - 62 desperate dager" av Asbjørn Jaklin
  • "Agent Zigzag - den utrolige historien om Eddie Chapman" av Ben Macintyre
  • "Oppgjør - i skyggen av Holocaust" av Bjørn Westlie
  • "Bak rapportene - ny rapport fra "Nr. 24" i Kompani Linge" av Gunnar Sønsteby
  • "Spion i Hitlers rike - student og agent: Sverre Berghs dramatiske dobbeltliv" av Sverre Bergh
  • "Romerrikets historie - republikkens vekst og fall" av Jon W. Iddeng