Memoirs of a Geisha

A Novel

Vintage 1999 Paperback

Se på denne utgaven hos amazon.com Kjøp boka hos ark.no

Forlag Vintage

Utgivelsesår 1999

Format Paperback

Jeg har lenge hatt lyst til å lese Memoirs of a Geisha av Arthur Golden (tror den heter Geisha på norsk), og endelig fikk jeg sjansen. Dette er en veldig spesiell bok om en ganske ukjent kultur, og selv om den er litt tung, er den virkelig verdt å lese.

Memoirs of a Geisha handler om geishaen Sayuri som forteller om livet sitt som en geisha i Gion i Kyoto. Hun forteller om hvordan hun endte opp i den situasjonen og hvordan livet som geisha er. Jeg visste så godt som ingenting om livet som geisha, og folk fra vesten har ofte et helt feil syn på det. Vi tror ofte at geishaene var prostituerte, men det var de ikke. De var underholdningsdamer. Det var veldig interessant å lære mer om denne tradisjonen, som ikke ligner på noe vi kjenner.

Boka var tung til tider. Språklig var den veldig enkel å lese, men det hendte at det ikke var så mye som skjedde, og da ble det litt tungt og kjedelig å lese. Dette gjelder spesielt begynnelsen. Heldigvis var det ikke sånn hele tiden, og til tider var Memoirs of a Geisha veldig spennende. Det var drama og intriger, og det var gøy å se forskjellene mellom japansk kultur og vår egen.

Karakterene var veldig levende. Man får historien gjennom Sayuri, så alt man lærer om de andre, får man gjennom hennes øyne. Det hadde stor innflytelse på hva jeg synes om de andre karakterene. Jeg likte best de som var snille mot Sayuri, og de som ikke var det, likte jeg ikke.

Memoirs of a Geisha er vakkert skrevet. Språket er elegant, og det gjør boka virkelig verdt å lese. Av og til bruker Sayuri noen japanske ord, men de blir alltid godt forklart, så jeg følte ikke at jeg mistet noe. Det er veldig bra.

Memoirs of a Geisha er en veldig spesiell bok, som alle burde lese, men den kan være litt tung til tider.

Innlegget ble opprinnelig publisert på bloggen min.

We lead our lives like water flowing down a hill, going more or less in one direction until we splash into something that forces us to find a new course.

Bought a bookmark in Public Library of New York with this list.

The nation's best-loved novels - Top 100

(Ranked by the Users of Goodreads!)

• "Magisk opprydding - rydd deg lykkelig med Konmari-metoden" av Marie Kondo
  • "To Kill a Mockingbird (50th Anniversary edition)" av Harper Lee