Mellom trærne

noveller

av (forfatter) og Tone Myklebost (oversetter).

Bokvennen 2011 E-bok

Boka inneholder 47 korte noveller som alle utgjør utsnitt fra levd liv. Det islandske landskapet og de islandske sagaene danner det historiske bakteppet for fortellingene.

Mellom trærne består av 47 små noveller, eller skisser, nærmest tablåer - alle med det felles at de utgjør utsnitt fra levd liv. Likevel er det ikke utpreget realisme som karakteriserer disse novellene; mens noen tar utgangspunkt i en lett gjenkjennelig hverdag, tar andre leseren med inn i andre tider og andre verdener. Detaljrikt og humørfylt, morsomt og melankolsk - Gyr.ir Elíasson er en treffsikker stilist som beveger seg utvungent mellom samtid og fortid, mellom "finkultur" og populærkultur og mellom det lyse, lette og den nattsvarte desperasjonen. Mellom trærne er en særegen og medrivende samling fortellinger om mennesker som opplever underlige ting og rammes av uforklarlige hendelser, der det islandske landskapet og de islandske sagaene danner det historiske bakteppet.

Forlag Bokvennen

Tildelt litteraturpris Nordisk Råds litteraturpris 2011

Jeg synes man burde forby mobiler ute i skoglende. De to tingene passer slett ikke sammen. Skogens stemmer tier i samme øyeblikk som telefonen ringer.

Hver tiende islending har gitt ut bok.

Oppdateres etterhvert... Kom gjerne med anbefalinger.

• "Steintre - noveller" av Gyrðir Elíasson
  • "Søvnhjulet" av Gyrðir Elíasson