Mellom to verdener

av (forfatter) og Ann-Magritt Sævold (oversetter).

Cappelen Damm 2016 E-bok

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788202533625

EAN 9788202533625

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted North Carolina Pennsylvania

13 år gammel flyktet James Pyke fra plantasjen Tall Oaks. Oppveksten hadde vært privilegert, med en bestemor som han forgudet. Sannheten om herkomsten til James kom for en dag da bestemoren døde. Moren hans var slave, men James var hvit, som faren. Den brutale sannheten, fikk hele James´verden til å falle i grus. Han skulle selges som slave, men klarte med mye strev å komme seg til Philadelphia.
James hadde blitt godt opplært i både lesing, skriving og tegning av bestemoren, og dette dro han nytte av på sitt nye hjemsted. Som sølvsmed klarte han å komme seg opp og fram, men er hele tiden livredd for at fortiden skal innhente ham.
I husholdningen til James er Pan nesten uunværlig for James`humør og velvære. Faren han, Henry, reddet James for mange år siden, og da Pans mor dør, tar James Pan i tjeneste. Pan er en snakkesalig og nysgjerrig gutt. Han har fått streng beskjed om å holde seg unna havna, der slavejegere ikke nøler med å fange svarte som ikke er påpasselige. Pan tror ikke noe på dette, men han skal bittert få erfare at advarslene var sanne.
James må reise til sørstatene for å finne sin unge protesje, men hva om han støter på slavejegeren som jakter ham. Det hele kan ende med at James havner i skikkelig trøbbel.

Frittstående fortsettelse på «Tilbake til Tall Osks». Likte den bedre enn denne, selv om den var spennende og underholdende. Litt platt språk og lettvinte løsninger for min del.

Synes du USA's 1960-tallet, borgerkrigstida og slaveri og plantasjer er interessant? Da er dette bøker som kanskje passer deg.

• "Søstrene fra Jersey" av Gill Thompson
  • "Hemmelighetenes sommer" av Sarah Blake