Mellom sommerens lengsel og vinterens kulde

en roman om en forbrytelse

av (forfatter) og Henning Kolstad (oversetter).

Schibsted 2013 E-bok

Dette er den fjerde romanen om Lars Martin Johansson, og den første i trilogien om Palmemordet, Velferdsstatens fall.

En roman hentet fra politiets hverdag . en rå verden fylt av kynisme, intriger og maktkamp. En gråkald kveld i november hopper en amerikansk journalist fra 15. etasje i studenthjemmet i Stockholm hvor han bor. Selvmord, slår politiet fast i rapporten. Men politiinspektør Lars Martin Johansson ved Rikskriminalen klarer ikke å slippe saken. Det er noe som ikke stemmer, mener han..

Leif GW Persson har opp gjennom årene mottatt en rekke priser for sitt fremragende forfatterskap.

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2013

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Stockholm

Mellom sommerens lengsel og vinterens kulde var den første "GW-romanen" jeg leste. Det var så sent som i fjor, og den ga meg en mersmak som ikke var til å ta feil av: Her var en som beveget seg litt utenfor boksen.
En amerikansk student blir funnet død etter at fall fra et vindu i en høyblokk i Stockholm. Er det en ulykke eller et drap? I jakten på en mulig morder, eller i det minste en plausibel forklaring, trekkes vi inn i svensk storpolitikk med forbindelser til innenlandske og utenlandske etterretningstjenester. Det viser seg at mange var interesserte i den amerikanske studenten. Han skrev nemlig å en bok om bl.a. Olof Palmes tidligere forbindelser med fremmede makter og et mulig for nært forhold til minst en av disse. GW leder oss sakte men sikkert til en tankevekkende og ganske overraskende forklaring, men ikke nødvendigvis en oppklaring i vanlig forstand. Og nettopp mordet på Olof Palme er et sentralt tema i flere av hans bøker, og det er en ganske finurlig sammenheng mellom dem.
Siden har jeg lest nesten alt han har skrevet, og har hatt stor glede av det. GW inviterer ikke til grøss og gru og høgt tempo. Derimot tar han leseren med inn i et univers som hele tiden ligger tett opp til virkelige hendelser, av og til så tett at man (gitt hans bakgrunn) har vanskeligheter med å skjelne mellom fiksjon og fakta.
Leif GW Person er flere ganger utropt til Sveriges beste krimforfatter. Jeg skjønner hvorfor.

Tja, ingen krim direkte dette...snarere en slags satirisk humoristisk thriller. Eller en slags satire/ karikatur over svensk makthierarki, svensk politikk, svensk politi, mm. Boka er lettlest, du trekker på smilebåndet flere ganger, andre ganger bare skumleser du deg videre gjennom sidene. Jeg gir den terningkast fire. Ikke mer.

Første boka jeg har lest av denne Person. Har tre andre på vent, men tror jeg tar et års pause før jeg gyver løs på en av dem:-/

Han nynnet på en gammel trudelutt med Sven-Ingvars mens han kokte kaffe, stor dansebandvenn som han var, i motsetning til operaelskerne som i filmer og romaner vrimler ved alle oppdiktede politistasjoner fra Skåne til Lappland,...

Bøkene i denne listen er bøker som ligner bøkene til Stig Larsson. Bøkene er plukket ut på bakgrunn av tema og sjanger, og har til felles at de har høyt tempo, mørk undertone, og interessante karakterer.

Her er bøkene jeg har rukket å lese i 2010. Har ikke tatt med pensumbøker..

Her er det litt av hvert! Bøkene kommer litt hulter til bulter, og er ikke rangert. Det er vanskelig å gjenkalle i detalj hva som er årsaken til at jeg husker akkurat disse titlene som leseopplevelser utenom det vanlige. Det hadde absolutt vært plass til flere bøker på lista, og mange av titlene kunne utvilsomt vært bytta ut med andre, jeg ser blant annet at det er altfor få Dag Solstad-titler her. Dette er ikke et forsøk på å lage ei liste over tidenes beste bøker. Hadde jeg prøvd å lage ei slik liste, ville den sett annerledes ut.

En liten oversikt over hva jeg har lest i 2012. Fortell meg gjerne hva du synes om de ulike bøkene :)

En huskeliste for meg selv over bøker jeg leser i 2010.

• "Faller fritt som i en dröm" av Leif GW Persson
  • "En annen tid, et annet liv - en roman om en forbrytelse" av Leif G.W. Persson
  • "Faller fritt som i en drøm - en roman om en forbrytelse" av Leif G.W. Persson
  • "Profitørene - en roman om en forbrytelse" av Leif G.W. Persson
  • "Linda - som i Lindadrapet - en roman om en forbrytelse" av Leif G.W. Persson
  • "Samfunnsbærerne - en roman om en forbrytelse" av Leif G.W. Persson
  • "Grisefesten - en roman om en forbrytelse" av Leif G.W. Persson
  • "Den sanne historien om Pinocchios nese - en roman om en forbrytelse" av Leif G.W. Persson
  • "Den som dreper dragen - en roman om en forbrytelse" av Leif G.W. Persson
  • "Den døende detektiven - en roman om en forbrytelse" av Leif G.W. Persson