Mellom himmel og jord

tradisjoner, teorier og tendenser i sosialantropologien

av (redaktør) og Olaf H. Smedal (redaktør).

Fagbokforlaget 2000 Innbundet

Boka tar for seg emner som antropologiens grunnvoller, økologisk antropologi, økonomisk antropologi, slektskap, språk og kognisjon, kjønn, alder og kropp, identitet, rituelt liv, makt og politikk samt modernisering og globalisering. Kapitlene gir ei kort innføring i det enkelte fagområdets tilblivelseshistorie og viser hvordan teoriutvikling blir til i skjæringfeltet mellom empiriske undersøkelser, inspirasjon fra tilstøtende fagområder og debatt. Har stikkord- og navneregister.

Til alle tider har mennesker gledet, undret og forarget seg over forskjeller og likheter de har observert mellom seg selv og andre. Den vitenskapelige disiplinen som systematiserer slik undring, er sosialantropologien. Denne boken presenterer, gjennom en rekke nyskrevne tekster, hvordan sosialantropologer analyserer og sammenligner sosial og kulturell variasjon. I tillegg til et innledende kapittel om antropologiens grunnvoller tar forfatterne for seg emner som økologisk antropologi, økonomisk antropologi, slektskap, språk og kognisjon, kjønn, alder og kropp, identitet, rituelt liv, makt og politikk samt modernisering og globalisering. Avslutningsvis angir redaktørene hvordan leserne kan forfølge emner fra de foregående kapitlene på Internett; her finnes over 175 nøye utvalgte og kommenterte Internett-adresser.

Kapitlene gir en kort innføring i det enkelte fagområdets tilblivelseshistorie og viser hvordan teoriutvikling blir til i skjæringsfeltet mellom empiriske undersøkelser, inspirasjon fra tilstøtende fagområder og intens debatt. Gjennom et vell av eksempler fra "store" og "små" samfunn over hele verden drøfter forfatterne hvordan ulike perspektiver på "andres" liv kan bidra til å belyse våre egne, og hvilke utfordringer antropologer møter i en tid med stadig raskere og mer omfattende politiske, teknologiske, økonomiske og kulturelle endringsprosesser.

* * *

Forfattere: Harald Beyer Broch, Thomas Hylland Eriksen, Jo Helle-Valle, Ingjerd Hoëm, Randi Kaarhus, Christian Krohn-Hansen, Kjersti Larsen, Finn Sivert Nielsen, Olaf H. Smedal, Halvard Vike.

* * *

Man har oppnådd å gi verket som helhet et imponerende helstøpt preg. Forfatterne bygger på og anvender et imponerende oppbud av litteratur og gir et godt inntrykk av «the state of the art» og den rivende utviklingen i moderne antropologi. Noe av det mest verdifulle ved dette verket er potensialet det har for å generere ideer og nye forskningsprosjekter. Derfor vil boken bli litt av en gullgruve for studenter og forskere i antropologi, og få verdi også for andre samfunnsfag.

Axel Sommerfelt
Professor emeritus

Denne boken har egne ressurssider! Gå til http://www.fagbokforlaget.no/mellomhimmelogjord/

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2000