Meg eier ingen

av (forfatter) og Nina Aspen (oversetter).

Gyldendal 2020 Heftet

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid 1970-1979

Omtalt sted Sverige

Omtalt person Åsa Linderborg

Å..det er ein av dei finaste bøkene eg har lest på lenge! Morsom,trist ,glad,vemodig,sår og vakker.Om ein uendelig kjærleik til ein pappa som var det beste han kunne.

en av de mest gripende bøker jeg har lest. anbefales på det sterkeste!

Denne boken var ikke helt som jeg hadde trodd. Jeg så for meg at dette var fortellingen til Åsa, men det er mer "historien om min far". En flott bok men litt for upersonlig skrevet. Det pleier å være en fordel at ting er litt usentimeltalt skrevet men her føler jeg at det med hell kunne vært mer følelser inne i bildet, jeg kom liksom ikke helt inn i livet til Åsa og faren, og klarte derfor ikke helt å engasjere meg i det. Litt mye politisk/historisk ble det også. Jeg savnet det litt mer nære i det hele. Men likevel er dette en god bok som fortjener en femmer. Tror nok også jeg må se filmatiseringen de setter i gang med nå, jeg kan virkelig se for meg Michael Pärsbrandt i rollen som faren!

Boken er nydelig skrevet og får meg til å tenke mitt eget forhold til min far. Romanen observerer og stilen minner meg om Hemingway eller Knausgård, det er lite følelser som beskrives og til en slik roman trenger man heller ikke å få de beskrevet. Jeg trenger ikke å få side opp og ned om hvordan det føles for barnet å komme før barnehagen åpner, eller om splittelsen da faren er trygdemottaker og moren er sjef i institusjonen, eller skammen og lettelsen da faren ikke inviteres til disputas. En sterk og ærlig historie - som også rettes mot forfatteren selv. Ingen unnskyldninger for at hun ikke spurte faren om hvordan det var da han fikk sparken, ingen unnskyldninger for å ha dyttet tanten i arveopprøret.

Bare nakent, ærlig, vondt og godt på samme tid.

Denne selvbiografiske boken av og om Åsa Linderborg er en fantastisk skildring av hennes liv med en far som sliter med sitt og en mor som er revet mellom to verdener. Linderborg beskriver så fantastisk godt det kompliserte rundt denne typen forhold hva gjelder følelser og erfaringer. Alle personene har så mange lag og sider og det er det som er så interessant.
Jeg har sett filmen og for den som lurer; filmen står LANGT tilbake for boken etter min mening.
Den får en femmer og ikke en sekser for jeg synes noe av ordbruken mot slutten blir noe sentimental og klisjéaktig, men på en annen side; dette er slik det ble opplevd av forfatteren selv.

Han sa han var glad han ikke skjønte at han nettop hadde opplevd sitt livs lykkeligste øyeblikk, for hvis han hadde forstått det, hadde han ikke fått oppleve det.

Man vet hva man har, men ikke hva man kan miste.

Livet, sa han, var det vanskeligste han hadde vært med på

Jeg spurte mamma hvorfor jeg ikke fikk bli med henne den kvelden. Ikke fordi jeg hadde ønsket det, men fordi jeg ville vite hvorfor. Hun svarte alltid det samme. Hun syntes så synd på pappa at hun ga ham det fineste hun hadde.

Fattigdom, sa han, var en forbrytelse som hadde som straff et helt liv med arbeid.

Av de 105 tekstene jeg leste i fjor er disse som skilte seg ut fra mengden.

I dag tok jeg en tur til Fretex igjen, og gjorde noen skikkelige kupp. Åtte bøker til tilsammen 95 kroner (sju pocket til 10 kr stk., samt én hardback til 25 kr). Å, hvor glad jeg er for å bo nærme en Fretex med bøker!

I denne listen finner du bøker som ble foreslått til en leser som likte "40 postkort" av Ingeborg Arvola og "Elefanten i rommet" av Kari Saanum. Hun likte at bøkene var lette å lese, hadde god driv, og at de beveget henne.

Her er min oversikt over bøker jeg har lest i 2010. Listen lages mest for min egen del. Jeg liker å kunne se tilbake på hvilke bøker jeg har likt/ikke likt i jakten på nye leseopplevelser.

• "Tett inntil dagene - fortellingen om min mor" av Mustafa Can
  • "Ned til hundene" av Helle Helle