Medier, makt og mennesker

erindringer fra en stor og en liten verden

Aschehoug 2001 Innbundet

I denne tredje erindringsboken fra forfatteren inntar massemediene en enda mer fremtredende plass enn i de to første. Johansen ser tilbake på sin tid som sjef i Dagbladet og NRK og kvier seg ikke for å ta opp ømtålige temaer. Et kapittel er også viet Ronald Reagan, og vi tas med til Kina og Mexico, til Alaskas villmarker og til Berlin. I Grenseland (1999) og Kald krig og varme vennskap (2000) er de to første erindringsbøkene.

I denne tredje erindringsboken fra forfatteren inntar massemediene en enda mer fremtredende plass enn i de to første: I Grenseland (1999) og Kald krig og varme vennskap (2000). Med et distansert og kritisk blikk, men også med mye kjærlighet, ser Hohansen tilbake på sin tid som sjef i Dagblader og NRK. Han kvier seg ikke for å ta opp ømtålige temaer: Intriger og maktkamp, alkohol og personlighetsmotsetninger, alt har sin plass i boken. Men den rause og rettskafne mediemannen Johansen krediterer også dem som krediteres bør, selv om de ikke alltid har vært på hans side i striden. Men boken handler ikke bare om den lille norske medieverden. Et kapittel er viet gåten Ronald Reagan, den undervurderte "krigshisseren" som gjorde slutt på den kalde krigen. Vi tas med til Kina og Mexico, til Alaskas villmarker og til Berlin. Og uansett om Jahn Otto Johansen befinner seg i maktens sentrum i Washington eller i en tømmerkoie i Trapper.s Creek i Alaska . hans engasjement og fortellerglede fornekter seg aldri.

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788203226489

EAN 9788203226489

Omtalt person Jahn Otto Johansen

Tildelt litteraturpris Arthur Holmeslands pris for sakprosa 2001

• "Imot kunsten - (notatbøkene)" av Tomas Espedal
  • "Den skarpsindige lavadelsmann don Quijote av la Mancha" av Miguel de Cervantes Saavedra
  • "De beste blant oss - roman" av Helene Uri
  • "Enke for et år" av John Irving