Medaljonger

av (forfatter) og Julia Wiedlocha (oversetter).

Cappelen Damm 2022 Innbundet

Utgivelsesår 2022

ISBN13 9788202738280

EAN 9788202738280

Serie Oversette mesterverk

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Polen

I boka beskrives åtte hendelser fra andre verdenskrig. Zofia Nałkowska er hensynsløs i sine beskrivelser. Boka er kanskje kort, men den er mektig og skremmende. Veldig sjokkerende historier som du sent vil glemme, og det er poenget når Zofia Nałkowska skildrer Holocaust - at man ikke skal glemme.

Åtte korte fortellinger/vitnesbyrd fra folk som overlevde okkupasjonen og nazistene i Polen under andre verdenskrig. Hver fortelling er en skjønnlitterær bearbeidelse av intervjuer forfatteren gjorde under og etter krigen med de ovennevnte overlevende. Bokens nøkternhet er kanskje litt av det som gir fortellingene så stor kraft. Her er det ikke patos eller overdrevne emosjoner som fremkaller følelser, men heller fraværet av dem. Det at fortellingen fremstår så "usminkede" og direkte gir ekstra rom for egne refleksjoner. Anbefales til alle, og kanskje spesielt til dem som tenker at det er fryktelig lenge siden andre verdenskrig.

Når vi forsøker å begripe omfanget av all den forvolte død, som uavhengig av krigshandlingene fant sted i Polen, er forundring den sterkeste følelsen, ved siden av skrekk.

Mennesker gjorde dette mot mennesker.

Serien Oversette mesterverk er gjenoppdagede klassikere. Det bøkene har til felles, er at de av ulike årsaker aldri har blitt oversatt til norsk, før nå. Selv om det er gått 30, 50 eller 80 år siden de ble skrevet, har de beholdt kraften til å forføre oss, speile våre liv og lære oss noe vesentlig.

• "Nær verden - roman" av Hwang Sok-Yong
  • "Onkel Arne og månen - lyrisk fortelling" av Aina Villanger