May Lenda

Publica 2013 Innbundet

Femten år gamle May er en glad og klønete jente som bor sammen med sine fraværende foreldre på det lille tettstedet Fjellid. En dag blir storebroren
hennes, Fredrik, tatt for juks under en eksamen, og han faller ned i en dyp depresjon. May vet at han har slitt hele livet, med mobbere og manglende målsetninger for seg selv, men hun kan merke at noe er forandret denne gangen. Noe er i ferd med å skje. Marte Aune (f. 1994) bor i Stjørdal kommune i Nord-Trøndelag. Hun begynte å skrive på sin første bok i trettenårsalderen, og May Lenda er hennes debutroman.

Forlag Publica

Utgivelsesår 2013

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Boken er skrevet av den 20 år gamle Marte Aune, og hennes unge alder gjør boken veldig troverdig i forhold til tankesett og talemåter. Den drar litt ut på slutten, noe som gjorde at jeg skummet endel sider der – men hendelsene i forkant, under og i tiden rett etter selvmordet er fint skrevet. Den skildrer veldig godt ungdommers usikkerhet i forhold til livet og framtiden, foreldre og omgang med jevnaldrende – og forfatterens styrke her er hennes egen alder som ligger så nært opp til (ned til) hovedpersonene. Når voksne skriver fra ungdommens synsvinkel blir det ofte litt oppkonstruert og unaturlig. Det blir dette ikke med May Lenda.

Oppsettet i boka irriterte meg en del, det regner jeg med at forlaget på ta på sin kappe og ikke forfatteren. Men det var til tider litt vanskelig å følge med på hvem som sa hva siden neste setning kom umiddelbart etter sitatet, og ikke under. Slik: May sa noe «…….». Daniel klødde seg på skulderen… Logisk sett ville det vært den som sa noe som umiddelbart kom etter sitatet, men slik var det ikke her.
Manglet også avsnitt endel steder, som gjorde det vanskelig å henge med rent tidsmessig…
Dette er ikke viktige ting i forhold til historien, men det gjør dessverre noe med helhetsinntrykket av boken.

Ungdomsbøker med ulike psykiske lidelser som tema

Bøker som ligner "Faen ta skjebenen" av John Green.

Stikkord: Dette er bøker som spiller på hele følelsespekteret. Du vil smile og gråte, og bøkene får deg til å tenke. Spesielle karakterer som du blir glad i. Kjærlighet. Lettlest.

Se flere bøker som ligner her:

• "Flukten" av Torborg Igland
  • "Rød som blod" av Salla Simukka