Matriark

nesten sanne historier om å være kvinne

av (redaktør), Beate Barth-Nossum (redaktør) og Christina Smith-Erichsen (redaktør).

Gyldendal 1999 Heftet

I denne tekstsamlingen har hver bidragsyter tatt for seg en fase i et fiktivt kvinneliv, fra puberteten til alderdom. Uavhengig av generasjon og alder har bidragsyterne skrevet om temaer som opptar norske kvinner i dag. Noen var aktive feminister for tretti år siden, andre deltar i den gryende feministiske oppvåkningen og enkelte vil ikke engang kalle seg feminist. Til sammen danner historiene et bilde av 90-tallskvinnens sprikende liv. Med presentasjon av bidragsyterne.

Feminismedebatten har i de siste årene båret preg av å være de unge jentenes debatt, en debatt om silikon, slanking og Girl Power. Men er ikke feminisme mer mangfoldig enn det? Er det ikke andre problemstillinger som er like viktige å diskutere, så som likestilling og rettferdighet? I denne tekstsamlingen har hver bidragsyter tatt for seg en fase i et fiktivt kvinneliv, fra pubertet til alderdom. Uavhengig av generasjon og alder har landets fremste skribenter, teoretikere, journalister og feminister, blant dem Sissel Benneche Osvold, Margrethe Mühleisen, Syphilia Morgenstierne og Øyvor Dalan Vik, blitt bedt om å skrive om temaer som opptar kvinner i Norge i dag. Istedenfor å redusere feminisme til én tese, speiler boken variasjonene i et kvinneliv, og de ulike utfordringene som man møter på forskjellige steder i livet.

Utgivelsesår 1999

• "Det annet kjønn" av Simone de Beauvoir
  • "Persepolis" av Marjane Satrapi
  • "Agnes Cecilia - en selsom historie" av Maria Gripe
  • "Stalins kyr" av Sofi Oksanen
  • "Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land" av Dag Solstad