Matpakketyven

av (forfatter) og Jon Rognlien (oversetter).

Gyldendal 2009 Innbundet

En eldre mann blir knivdrept i en heis og en av mannskapet på en italiensk fiskebåt blir skutt av noen på en tunisisk patruljebåt utenfor Sicilia. Bare inspektør Montalbano mistenker at det er en sammenheng mellom de to hendelsene. Etterforskningen fører han til den vakre Karima. Sønnen hennes stjeler matpakkene til de andre skolebarna. Når Karima forsvinner, er både sønnens og Montalbanos liv i fare. Dette er den tredje romanen om inspektør Montalbano.

Heftig blanding av siciliansk natur, kultur og kriminalitet. Den tredje boka om inspektør Montalbano I denne tredje boka i Camilleris Montalbano-serie avdekker den årvåkne sicilianske inspektøren et rottereir av statlig korrupsjon og internasjonale intriger. Det viser seg å være en link mellom drapet på en mann i en heis og nedskytingen av en annen på en italiensk fisketråler. Det fins en tunisisk patruljebåt i området. Og snart er det tale om både menneskesmugling, fiskerisvindel, prostitusjon og hemmelige tjenester.Etterforskningen fører ham til den underskjønne Karima, lutfattig vaskehjelp og periodeprostituert. Hun har en forbindelse til den døde mannen i heisen. Men det er sønnen hennes, som stjeler andre skolebarns matpakker, som bringer Montalbano det avgjørende skrittet videre og gir ham linken mellom de to drapene. Så forsvinner Karima, og både matpakketyvens og Montalbanos liv er i fare. Men han setter bitene sammen, og underveis tar han seg tid til en behagelig lunsj, godt drikke og et vakkert kvinneansikt. Det som gjør disse bøkene annerledes, er Camilleris originale evne til å blande hardkokt terror med dagliglivets komiske frustrasjoner. Og i dette landskapet blomstrer den italienske kriminalromanen.OM BØKENE"Forfatteren Camilleri og hans hovedperson har to fellestrekk: de er like oppfinnsomme og sjarmerende i hver sin rolle." The Washington Post"Nydelig, sardonisk og molto simpatico: Montalbano er en latinsk gjenfødelse av Philip Marlowe." Kirkus Reviews OM FORFATTERENAndrea Camilleri, (f.1925 på Sicilia), forfatter og filmmann. Har skrevet en rekke bøker fra en fiktiv siciliansk by, Vigàta, flere av dem med inspektør Montalbano som hovedperson. En salgssuksess og fjernsynssuksess på over tjue språk. Gyldendal har utgitt to bøker i serien: Slik vann tar form (2003) og Terrakottahunden (2005).

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205380189