Matilda, litt av en robot

Aschehoug 2003 Innbundet

Robo Sapiens, herskerrobotene, har eksperimentert med å skaffe seg følelser, det eneste de trenger for å bli akkurat som mennesker. Heldigvis var eksperimentet mislykket. Da de tre vennene Sam, Dott og Robbi setter i stand en gammel, kassert Matilda, greier de det umulige, nemlig å utstyre Matilda med følelser. Som om det ikke var vanskelig nok å holde styr på Matilda til vanlig! Det tar ikke lang tid før de har Robo Sapiens på nakken. Dette er den fjerde boka om Matilda.

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788203245411

EAN 9788203245411

Serier God bok Roboten Matilda (4)

Genre Science fiction

Ja, ja, ja. Kutt ut, din digitale dust! Jeg står opp.

Jeg kan svare på de fleste spørsmål, og er programmert til blandt annet å lage mat, vaske tøy og fjerne alle dådyr som sover i sengene....piiiip! Vasker jeg gulvet, blander jeg først såpepulveret med tre gummistøvler, to ekorn og en ....PLING!... hvis du forstår hva jeg mener, Dott.

-Og mens dere drømmereiser, må jeg vente og vente og har ingen å snakke med, bortsett fra Liverpool. Da kan jeg like godt snakke med veggen.

-Vær så god, sa den intelligente veggen som var programmert med all verdens informasjon. -Var det noe du ville vite?

-Skjønner dere hva jeg mener? Sam himlet oppgitt med øynene.

Hun hatet tanken på at staten, det vil si robotene, visste nøyaktig hvor etthvert menneske var til en hver tid. De voksne likte systemet, for det betydde at kriminalitet nesten ikke fantes i samfunnet lenger. Og alle foreldre visste hvor barna deres befant seg. Men Sam følte at det var som å bli spionert på hver gang hun forlot leiligheten.

De hadde hørt den gamle leksa om hvor fantastiske Robo Sapiens var utallige ganger før, eller den like utslitte leksa om hvor komplisert verden hadde vært før Robo Sapiens forandret den til det bedre. Undervisning kalte Julius det. Propaganda kalte Sam det.

• "Roboten Matilda og Camillamysteriet" av Philip Newth
  • "Kjeltringer på Klosteret" av Philip Newth