Matematisk etymologi

med historiske kommentarer

Damm 2002 Innbundet

1 bokelsker følger dette verket.

Boka tar deg med på en oppdagelsesreise i den matematiske fagterminologien. Samtidig gir den glimt inn i matematikkens historie. Har litteraturliste.

Hvor kommer ordene fra? Hvordan ble de brukt i dagliglivet? Hvem innførte dem som matematiske begreper? Hva med de «nye» ordene? I antikkens Hellas var rombe en snurrebass, heliks en spiral og arbelos en skomakerkniv. Hyperbel ble brukt om overskudd, overdrivelse, ellipse om mangel. En romersk divisor var en som delte ut bestikkelser, og sinus kunne være en fold i togaen hans. Mil kommer av mille passus, tusen skritt, mens million egentlig betyr et stort tusen. Fra arabisk sifr stammer både siffer og zero, mens algebra kommer av al-jabr, til daglig brukt om kunsten å spleise benbrudd ...
Matematiker betyr egentlig en som var glad i å lære, dvs. finne ut. Og det er det Ragnar Solvang inviterer til. Boka er en oppdagelsesreise i den matematiske fagterminologien. Samtidig gir den glimt inn i matematikkens historie.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2002

1 bokelsker følger dette verket.