Mat på bålet

av (forfatter), Arne Nohr (forfatter) og Arne Nohr (foto).

Vigmostad Bjørke 2019 Spiral

Denne nye boka er ment som en inspirasjon for alle som vil finne hygge og trivsel rundt bålet. Her finner du en mengde tips for sikker og effektiv bruk av bål og bålglør som varmekilde for matlaging. Boken inneholder 30 matoppskrifter med fremgangsmåte og illustrasjoner. Det er noe for enhver smak, og det presenteres retter av både grønnsaker, frukt, kjøtt, fisk og bakverk. Kokeredskapene spenner fra panne, kjele, gryte og vaffeljern til steiking på skiferhelle. Bruk av kokegrop vises med gode illustrasjoner steg for steg fra du tar spaden fatt til maten er klar.
Uerfarne bålfyrere vil finne mange gode råd om valg og organisering av bålplass. Lover, regler og praktiske tips om fyring har sin naturlige plass. De mer erfarne vil gledes over nye kokketips og oppskrifter som skaper matglede ved bålet.
Det er flere hundre tusen år siden våre forfedre lærte seg å bruke ild, og det var lenge en forutsetning for overlevelse. Selv om bålet i dag har en langt mindre betydning for de fleste av oss, kan vi allikevel fort bli enige om at synet av og varmen fra bålet gir en egen sinnsro og stemning. Om flammene kommer fra bålpanna på uteplassen, eller fra et tyribål langt til skogs, oppleves det aller best når ilden samtidig bidrar til varm mat!

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2019