Maskepi og maskerade

festskrift til Hans Erik Aarset

av (redaktør) og Knut Ove Eliassen (redaktør).

Tapir akademisk forlag 2005 Heftet

Boken inneholder artikler skrevet av norske litteraturforskere. De behandler maskerade og maskepien som overskridende fenomen, knyttet til karnevalets omveltning. Men masken kan også sees som et symbol på det forhold at fasaden og forstillelsen er et menneskelig vilkår. Boken utgis i forbindelse med Hans Erik Aarsets 60-års dag. Med litteraturlister og tabula gratulatoria.

Maskepi og maskerade hyller en nestor innenfor litteraturvitenskapen i Norge. Hans Erik Aarset fyller 60 år 15. mars 2005, og i den anledning utgis dette festskriftet som et synlig bevis på den respekt og takknemlighet han som litteraturforsker, kollega, veileder, lærer og venn har gjort seg fortjent til. Maskepi og maskerade er stikkord for overordnede trekk ved jubilantens arbeider. Hans forskning og undervisning er kjennetegnet av en stor faglig appetitt som spenner fra det kontinentale til det norske, fra antikken til postmodernismen, og fra narratologien til tverrestetiske studier. Flere av våre fremste litteraturforskere bidrar med artikler i denne boken. De behandler maskerade og maskepien som overskridende fenomen, knyttet til karnevalets omveltning. Men masken kan også ses som et symbol på det forhold at fasaden og forstillelsen er et menneskelig vilkår. Videre tematiseres en mer subtil form for maskerade, som når skriften utmerker seg som et medium som holder noe skjult. Hans Erik Aarset har arbeidet ved franskmiljøene i Oslo og Trondheim, og var i perioden 19851997 ansatt som professor ved Universitetet i Tromsø, hvor han bygde opp fagene allmenn litteraturvitenskap og fransk. Deretter vendte han tilbake til Trøndelag som professor i allmenn litteraturvitenskap ved NTNU, hvor han fremdeles har sitt virke.

Forlag Tapir akademisk forlag

Utgivelsesår 2005