Marsfioler

Berlin noir trilogien

av (forfatter) og Rune Larsstuvold (oversetter).

Pegasus 2008 Innbundet

Berlin, 1936. Privatdetektiv og tidligere politimann Bernie Günther får i oppgave å oppklare et innbrudd. Under etterforskningen kommer han nært inn på Tysklands nazimiljøer og ledende nazister. Dette er den første boka i Berlin Noir-trilogien.

Forlag Pegasus

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788244200530

EAN 9788244200530

Serie Pegasus spenning

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Berlin

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Knallbra! Krim fra førkrigstiden i Berlin. Året er 1936 og nazistene har full styring. Litt merkelig bok dette for vår helt, Bernie Gunther, er en rappkjeftet, for ikke å si flåkjeftet! -helt, ala disse kyniske detektivheltene til amerikanske Raymond Chandler. Det er en innvending for det som funker kult og tøft i 20-30 tallets Los Angeles er nemlig ikke særlig gangbart i nazi-Tyskland, i Berlin på 30-tallet! Å lire av seg morsomheter i møte med GESTAPO og ilskne SS-offiserer er ikke særlig smart, for å si det pent. Bortsett fra det, på tross av denne ganske usannsynlige adferden, en herlig krim! Storyen, dramaturgien, fremdriften og miljøskildringen... prima vare! En klar sekser på terningen! Marsfioler er første bok i en trilogi som heter, Berlin noir. Jeg gleder meg til de to andre bøkene:)

Først og fremst en glitrende, og dermed skremmende, skildring av Tyskland under nazistene. Krimintrigen ble jeg ikke så opptatt av, og det ble så skrekkelig mange navn. Og på tysk til og med! Men samfunnet... Har egentlig ikke godt av sånne bøker, jeg. Torturkrim med blodsprut har jeg ingen problemer med, men brutaliteten her er jo ekte. Det har skjedd og skjer stadig mange steder i verden. Tankevekkende.

I følge the Guardian

• "Den bleke forbryter - Berlin noir trilogien" av Philip Kerr
  • "Et tysk rekviem - Berlin noir trilogien" av Philip Kerr
  • "Det ene fra det andre - en Bernie Günther roman" av Philip Kerr
  • "Døden i Baugen - en kriminalroman med Vilhelm Thygesen" av Jon Michelet
  • "Eit hemmeleg liv - spesialagent og spaniafrivillig Wilhelm Holst" av Sigrun Slapgard
  • "Lazarus - roman" av Kjell Ola Dahl
  • "Hvit skygge" av Deon Meyer