Mars er best

av (forfatter) og Amalie Kasin Lerstang (oversetter).

Fanfare 2017 E-bok

Diktsamlingen Marts er bedst ble først utgitt på det danske mikroforlaget OVBIDAT (Organiseret vold begået imod den almindelige tale) i 2016. Hver utgivelse var håndsydd, forsiden av gul kartong malt med akvarellfarger av forlaget og forfatteren selv. Da forfatter Amalie Kasin Lerstang leste diktsamlingen ble hun håpefull. Diktene var på samme tid åpnende, egenrådige, hjelpsomme og morsomme. Hun bestemte seg for å oversette diktsamlingen.

I forkant av at denne gjendiktningen slippes i Norge, blir 2. opplaget av Mars er best utgitt i Danmark (førsteopplaget har lenge vært utsolgt). Begge inneholder en nyskrevet tekst for anledningen, et slags etterord fra Løppenthin selv; en gjenskrivning av Marguerite Duras tekst «Huset» fra Det materielle liv. Både i Danmark og Norge har samlingen fått en ny fysisk form.

«Det er noe utrolig behagelig over Mars er best, som jeg opplever som en relevant, og, vel, sann bok. Kanskje fordi Lea Marie Løppenthin ikke bare skriver så utrolig fint, men også inderlig og kjærlig.»
Niklas Freisleben Lund | JyllandsPosten

«Det er ikke lettbeint poesi, selv om man kan forledes til å tro det av det freidige, uprangende språket, som på samme tid virker så beskjedent og enkelt og så lysende gjennomarbeidet, imponerende vakkert og klokt.»
Solveig Daugaard | Information

Lea Marie Løppenthin (f. 1987) debuterte til strålende kritikker med diktsamlingen Nervernes adresse på Forlaget Gladiator i Danmark 2014. For denne ble hun shortlistet til Danmarks største debutantpris og Bodil og Jørgen Munch-Christensens Debutantpris. I 2016 utga hun Marts er bedst - enten som hjemmesydde og akvarellmalte fysiske eksemplarer eller til gratis nedlastning digitalt - på forlaget OVBIDAT (Organiseret vold begået imod den almindelige tale). I november 2016 ble romanen Panser utgitt på Gladiator forlag, og i februar kom 2. opplaget av Marts er bedst.

Forlag Fanfare

• "Riv av seg ansiktet - dikt" av Martin Ingebrigtsen