Markurells i Wadköping

Forlag Klassikerförlaget

Utgivelsesår 2007

Språk Svensk

Albert Bonniers Förlag omtaler denne romanen slik:

Syrenerna står i full blom och Wadköpings största evenemang står precis för dörren. Det är dags att fira studentexamen och värdshusvärden Markurells högt älskade son Johan ska förhoppningsvis snart svinga mössan i luften. Johans svaghet i vissa ämnen skapar dock problem och det är osäkert om han kommer att bli godkänd. Markurell skruvar åt tumskruvarna på stadens potentater för att hjälpa sonen och hotar till och med stadens främsta industriman. Något han inte borde ha gjort. Markurell får veta en sanning som skakar hans liv i dess grundvalar, och liksom en gång Job måste han lära sig ödmjukhetens nödvändighet.

Markurells i Wadköping (1919) är den lika uppsluppna som tragiska berättelsen om den rävröde Markurell och hans gränslösa kärlek till sonen Johan - en av de mest hjärtslitande far- och son-skildringarna i svensk prosa.

Sveriges Television laget i 1968 en tv-serie basert på boken. Serien ble sendt på nytt i 2015.