Marias testamente

av (forfatter) og Merete Alfsen (oversetter).

Press 2016 Innbundet

Med en stemme som både er mild og fylt av raseri, forteller Marias testamente om en brutal og hjerteskjærende begivenhet som har etterlatt en henne i bunnløs sorg. Maria har mistet sin sønn og lever nå i skjul på et ukjent sted. Hun lever i eksil med minner så sterke at hun nær segner under vekten av dem. Problemet er at minnene om sønnen, det kjæreste hun hadde, står i et svært ambivalent forhold til krefter omkring henne som gjør krav på historien.

For Maria var sønnen en skjør og sårbar ung mann, plassert i en konfliktfylt tid og omgitt av tvilsomme og svikefulle venner. Disse vennene overvåker nå Maria i hennes eksiltilværelse, og deres nærvær truer med å oppsluke og fortrenge hennes historie til fordel for en mytisk virkelighet hun føler stadig sterkere forakt for. Boken utfolder seg som Marias kamp for å fortelle sin egen historie om hva som skjedde med sønnen - en kamp som handler om å bevare sin menneskelighet, en kamp på liv og død.

Forlag Press

Utgivelsesår 2016

Genre Historisk litteratur

Dette er en bok skrevet i et enkelt, nesten litt tidløst språk. Samtidig er det etter hvert ingen tvil om hvem som forteller, det er Maria –Jesu mor. I denne romanen er Maria en gammel kvinne. Hun lever mer eller mindre i skjul, og oppsøkes av det jeg tolker som disipler som vil høre henne fortelle alt som har skjedd, igjen og igjen. Men Maria forteller ikke slik de helst vil høre historiene. Marias historie er full av sorg og resignasjon, men også sinne og bitterhet.

Dette er en lavmælt men intens bok. Den er lett å lese men sitter i en god stund etterpå, og kan nok gjerne leses flere ganger.

Colm Toibin er en av mine favoritter. Marias testamente er en perle.

Jeg sa til ham før han drog herfra at jeg i hele mitt liv, hver gang jeg har sett mer enn to menn sammen, har sett tåpelig atferd, og jeg har sett brutalitet, men det er tåpeligheten jeg først og fremst har merket meg.

• "Duenes tunnel - historier fra mitt liv" av John Le Carré
  • "Ruinenes form" av Juan Gabriel Vásquez
  • "Fem dager igjen" av Julie Lawson Timmer
  • "Fluktens nødvendige blindveier - roman" av Øystein Lønn
  • "Quichotte" av Salman Rushdie
  • "Forsøk på å bevege seg med mørkets hastighet - noveller" av Terje Holtet Larsen