Maria og pappa

livet etter mamma

Juritzen forlag 2011 Innbundet

Da Maria var halvannet år, døde mamma Soad av kreft. For å bearbeide sorgen begynte pappa Marius å skrive om deres nye hverdag uten en mamma.

"Da mammaen din døde, lette du overalt. Gikk fra rom til rom. Tittet bak døren, soverommet, kjøkkenet, og alltid sist på badet. Du så på meg og skjønte enda mindre. Alt du så, var en pappa som gråt." Da Maria var knapt halvannet år, døde mamma Soad av kreft. Livet til Maria og pappa Marius måtte gå videre, selv om verden var snudd på hodet. For å bearbeide sorgen begynte pappa Marius å skrive om deres nye hverdag. Om alenepappatilværelsens gleder og sorger, om hårfletting og leggerutiner. Marius samler på minner om mamma Soad til den dagen Maria er så stor at hun ønsker å få vite mer om den mammaen hun aldri rakk å bli kjent med. Marius Holmsen har en fantastisk evne til å beskrive hverdagens utfordringer på en humoristisk og livsglad måte som gjør at man gråter og ler om hverandre.

Forlag Juritzen forlag

ISBN13 9788282051750

EAN 9788282051750

Genre Personlige beretninger

Dette er en nydelig, rørende og sterk Kjærlighetshistorie, med stor K. Boken er skrevet av Pappa Marius etter at hans kone Soad døde av kreft. Her forteller han om Soad og mange av deres felles minner for å ha til den dagen datteren Maria blir så stor at hun begynner å spørre og ville bli kjent med den personen mammaen hennes var.
Han forteller også om hvordan det er å plutselig bli alene pappa, og om både sin egen og Marias sorg. Han klarer likevel å fortelle på en varm, god og humoristisk måte så det blir ikke en ned trykkende bok, til tross for temaet.
Syns derimot midtpartiet ble litt vel langt. Den hadde nok kanskje fått en 5er istedet for 4eren den nå får hvis den hadde vært litt kortere.

Lykke og ulykke går hånd i hånd, men noen ganger slipper de hverandre. Løper i ulike retninger. De leter etter hverandre fordi de vil være sammen, men møtes aldri. Først dukker kanskje lykken opp, så løper han avsted for å lete etter ulykken. Så dukker ulykken opp, men hun savner lykken hele tiden og greier ikke bli lenge. Lykke en lang stund, ulykke en liten stund. En ting er sikkert, Maria. Etter ulykke kommer alltid lykke. Tro meg.

For ei tid tilbake startet jeg en tråd hvor jeg etterlyste bøker med den sympatiske farsfiguren. Dette var etter at jeg hadde lest flere bøker etter hverandre hvor faren var svært lite sympatisk, som Knausgårds "Ute av verden", Sofi Oksanens "Stalins kyr" og Harry Bernsteins "Den usynlige muren". Jeg greide ikke å komme på noen bøker som hadde kloke, sterke personligheter i farsrollen, og etterlyste tips på slike romaner. Heldigvis kom det inn mange gode forslag, og det er plass til flere :))

Bøker lest i juni 2013

• "Etter verdens ende - en historie om å velge livet" av Bianca Tønnessen Vestvik
  • "Den beste sommeren - en bok om glede, søskenkjærlighet og om å leve på lånt tid" av Emilia Polbratek
  • "Hjertet mot steinen - en overlevendes beretning fra Utøya" av Adrian Pracon
  • "Englepappa - historien om Ylva og meg" av Magne Helander
  • "Livet etter skuddene - historien om da pappa drepte mamma" av Liselotte Haugsnes
  • "Savnet i Baneheia - drapene som rystet Norge" av Hilde Moi
  • "Odin - en mors kamp for sin sønn" av Katrine Olsen Gillerdalen
  • "Jeg lever, pappa - 22. juli - dagen som forandret oss" av Siri Marie Seim Sønstelie
  • "Dronningen" av Ingar Sletten Kolloen
  • "Broren min - om stoffmisbruk, skuffelser og søskenkjærlighet" av Eline Johnsen Helledal
  • "Men mamma kom ikke hjem" av Steinar Kyrkjebø
  • "Martine - jakten på rettferdighet" av Marianne Vikås