Marguerite Duras

Gyldendal 2000 Innbundet

I denne boken har konstellasjonen liv-verk vært en gjennomgående tanke, og hovedvekten er lagt på en presentasjon av Marguerite Duras' arbeider. Har person- og verkregister og litteraturliste.

Marguerite Duras er uten tvil av de franske forfattere som har preget det 20. århundret. Marguerite Duras (1914.1996) har nådd mange lesere. Hun er kjent for sine romaner, dramaer og filmmanus . blant dem Hiroshima, mon amour, som Alain Resnais regisserte. Av romanene er de selvbiografiske bøkene Elskeren (1984)og Smerten (1985) av de hyppigst omtalte. Marguerite Duras vokste opp i Vietnam, den gang fransk Indokina. Først i 1931 vendte familien tilbake til Frankrike. Da hadde Marguerite tatt vietnamesisk artium. I Frankrike studerte hun juss og statsvitenskap, ble medlem av den franske motstandsbevengelsen under krigen, internert i Tyskland før hun igjen vendte hjem. Hun debuterte som forfatter på 1940-tallet, og nærmet seg etter hvert den franske nyromanen med sin særegne stil og oppløsning av tradisjonell personpsykologi. Gjennom hele livet var hun en sterk og viktig stemme i det intellektuelle Frankrike.

Utgivelsesår 2000

• "Trær som faller - en opphisselse" av Thomas Bernhard
  • "Mannen uten egenskaper - bind I" av Robert Musil
  • "Rødt og svart - historie fra det nittende århundre" av Stendhal
  • "Austerlitz" av W.G. Sebald
  • "Glassperlespillet - forsøk på en beskrivelse av magister ludi Josef Knechts livsløp samt Knechts efterlatte skrifter" av Hermann Hesse
  • "Verden av i går - en europeers erindringer" av Stefan Zweig
  • "Fedra" av Jean Racine