Margrete

Nordens dronning

Gyldendal 2002 Innbundet

I 1363 kommer den ti år gamle danske kongedatteren Margrete til Norge som kong Håkons ektefelle. Dette barnet skal bli den største dronningen, kanskje også det største politiske talentet, Norden har sett. 24 år senere hersker hun over både Norge, Sverige og Danmark, og Kalmarunionen inngås. Boka er et portrett av en fascinerende kvinne og et nærbilde av en dramatisk epoke i norsk og nordisk historie. Har kildehenvisninger, ordliste, stamtavle over de nordiske kongehus ca. 1319-1450 og kart over Norden på den tid.

Margrete var Nordens store dronning. Alene blant menn ble hun middelalderens store hersker. I 1363 seiler en ti år gammel pike inn Oslofjorden med sitt følge. Det er den danske kongedatteren Margrete som kommer til Norge som kong Håkons ektefelle. Dette barnet skal bli den største dronningen . kanskje også det største politiske talentet . Norden har sett. 24 år senere hersker hun over både Norge, Sverige og Danmark, og Kalmarunionen inngås. I mellomtiden har Margrete mistet både sin far, sin ektemann og sin sønn. I en samtid herjet av pest og uroligheter må Margrete overvinne sine store personlige tap, sine fiender og politiske motstandere . og ikke minst sin status som kvinne . for å nå sine mål. Margrete. Nordens dronning er et levende portrett av en fascinerende kvinne og et nærbilde av en dramatisk epoke i norsk og nordisk historie. Ove Røsbak, f. 1959, debuterte med Levandes dikt i 1978. Han har siden utgitt en rekke diktsamlinger, prosabøker og bøker for barn. I 1992 skrev han biografien Alf Prøysen. Præstvægen og sjustjerna, og i 1998 Rolf Jacobsen. En dikter og hans skygge.

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788205273160

EAN 9788205273160

Omtalt tid Middelalderen

Omtalt sted Norden

Omtalt person Margrete I

Finnes mange vakre kvinnenavn i titlene.

• "Ære, lov og religion i Norge gjennom tusen år" av Arnved Nedkvitne
  • "Eidsvoll 1814 - hvordan grunnloven ble til" av Eli Fure
  • "Christian IV - konge av Danmark og Norge" av Lars Roar Langslet
  • "Kjærlighetshoffet - brev fra dronningen av Navarra" av Sissel Lange-Nielsen
  • "Laokoon - historien til Giulio de' Medici" av Sissel Lange-Nielsen
  • "Guds død - historien om Caterina de Medici" av Sissel Lange-Nielsen
  • "Kristins verden - om norsk middelalder på Kristin Lavransdatters tid" av Sverre Mørkhagen
  • "Norsk idéhistorie. Bd. 1 - da boken kom til Norge" av Sverre Bagge
  • "Eirik Blodøks" av Torgrim Titlestad
  • "Valkyrjesong - vikingtida i spenn frå Bysants til Island" av Solveig Aareskjold
  • "Trankebar - nordmenn i de gamle tropekolonier" av Yngvar Ustvedt
  • "Norge i dansketiden - 1380-1814" av Sverre Bagge