Maresi

av (forfatter) og Nina Aspen (oversetter).

Gursli Berg 2017 E-bok

Maresi kom til Det røde klosteret under hungersvinteren. Før det hadde hun bare hørt rykter om at klosteret fantes. Og i en verden der jenter ikke får lov til å lære noe eller gjøre det de har lyst til, var øya Menos for god til å være sann. En øy der bare jenter og kvinner har adgang, der de kan dyrke sine interesser og leve i fellesskap, uten sult og vold. Det fredfulle livet rystes når Jai - en jente med sammenfiltret blondt hår, klærne stive av størknet skitt og ryggen full av arr - kommer til øya. Hun har flyktet til klosteret for å unnslippe de grusomme forfølgerne. Og mennene som er ute etter henne, kommer aldri til å gi seg før de har funnet henne. «Boken er streng og mild, voldsom og full av kjærlighet, poetisk og full av handling, ikke enten eller, men både og. Den fyller leseren med vilje, håp og optimisme, og oppmuntrer til å gå mot lyset, uten redsel.» Finlandia-juryen

Finsk-svenske Maria Turtschaninoff har en master i humanøkologi og er fulltidsforfatter. Hun er kjent for sine historieinspirerte fantasy-verdener med sterke, kvinnelige protagonister. Turtschaninoff debuterte skjønnlitterært i 2007 med romanen De ännu inte valda, og siden har hun gitt ut fantasy-romanene Arra (2009), Underfors (2010) og Anaché (2012). Maresi, den første boken i serien om «Det røde klosteret», kom i 2014. Andre bok, Naondel, ble gitt ut i 2016. Turtschaninoff skriver nå på den tredje boken, Brev fra Maresi.

Maresi ble 2015 nominert til Nordisk Råds litteraturpris for barn og ungdom. I 2017 mottok Turtschaninoff Det svenske kulturfondets store kulturpris for sitt litterære arbeid med fantasy-universet «Krøniker fra Det røde klosteret».

Forlag Gursli Berg

Utgivelsesår 2017

Serie Krøniker fra Det røde klosteret (1)

Genre Fantasy

Fantastisk bok! Elsker den, elsker den, elsker den! Måten den presenterer verdenen, personene, karakterene, miljøet på, det er helt strålende. Og lettlest attpå til. Jeg vil ha meeeer!

Det er sjelden jeg kommer over relativt nye bøker som dette. En bok som gir en rolig glede, fyller meg med håpefullhet samtidig som jeg bare vil lese videre. En bok som ikke er basert på at den pumper adrenalin rundt i kroppen, men som stille inspirerer og strekker seg lenge før den bygger seg opp mot det dramatiske høydepunktet. Ingredienser som også hører til min private vidunderlighets-liste: Gudinnekult, kvinnefellesskap og et førindustrielt samfunn med en ro det er balsamisk å lese om.

Spennende tema og plott - om kvinnemakt og myter. Litt enkelt språk. Kan nok også passe for ungdommer som ikke er så reflekterte eller sterke lesere. NB. Litt mange navn i starten og tar litt tid for svakere lesere å komme inn i....?

Dette er en fantasybok og ikke helt den type sjanger jeg normalt sett leser. Dette er faktisk andre bok jeg leser innenfor denne sjangeren.

På den lille øya Menos ligger Det røde klosteret, der jenter og kvinner kommer fra alle land for å unnslippe forfølgelse og vold, og der alle kan dyrke sine interesser. Maresi er tretten år gammel og kom til klosteret fire år tidligere, på flukt fra sult og fattigdom. Det fredfulle livet rystes når Jai – en jente med sammenfiltret blondt hår, klærne stive av størknet skitt og ryggen full av arr – ankommer øya.
Les hele omtalen her

Bøker jeg har lest i 2017.

• "Den ukjente drømmeren - Del 2" av Laini Taylor
  • "Den ville roboten" av Peter Brown