Mappa mi

en beretning om ulovlig politisk overvåking

Oktober 2011 Innbundet

I en periode på 1970-tallet blei forfatteren ulovlig politisk overvåket. Her presenterer han og kommenter de 82 dokumentene som Overvåkningspolitiets mappe inneholdt.

Jon Michelet ble tilkjent 80 000 kroner i erstatning av den norske stat for å ha blitt ulovlig politisk overvåket. Fra midten av 1970-tallet ble han kontinuerlig telefonavlyttet i fire og et halvt år. Han ble også overvåket under reiser han foretok. I denne boka presenteres innholdet i den mappa Overvåkingspolitiet lagde om Jon Michelet. Han går gjennom alle de 82 dokumentene i mappa og kommenterer dem. Det er første gang et bredt norsk publikum får et innblikk i ei komplett overvåkingsmappe. Her brettes hele historien om den ulovlige politiske overvåkingen på 1970-tallet ut. Boka inneholder mange selvbiografiske elementer. Den gir et levende bilde av det politiske 1970-tallet. Michelet skriver med stort alvor, men også med et glimt i øyet. For selv i noe så dystert som ei overvåkingsmappe kan det finnes humoristiske innslag. Det gjør det i Michelets mappe, særlig i de periodene da han ble overvåket på Svalbard.

Forlag Oktober

Omtalt tid 1970-1979

Omtalt person Jon Michelet

• "Adjutanten - roman" av Jørgen Norheim
  • "Hvordan helbrede en fanatiker" av Amos Oz
  • "Adrians atlas 1" av Arne Svingen
  • "Køyre frå Fræna - noveller" av Lars Petter Sveen
  • "Det var DDR - forteljingar om eit nedlagt land" av Astrid Sverresdotter Dypvik
  • "Dirty things - essays" av Stig Sæterbakken
  • "Pyongyang - en tegnet og meget begrenset reise i Nord-Korea" av Guy Delisle