Mao, min Mao

historien om AKPs vekst og fall

Cappelen 2005 Innbundet

De ville ha revolusjon i den sosialdemokratisk idyllen Norge, men isteden skapte de Norges mest autoritære parti. Hva gikk galt med AKP(m-l)? Drev de med våpentrening? Overvåket de politiske motstandere? Hvorfor gikk flere av medlemmene under jorda? Dette er noen av spørsmålene som besvares i denne boka. Historien om AKP er også en fortelling om 1960-, 70-, og 80-tallets syn på politikk og radikalitet. Forfatteren diskuterer også hvorfor unge mennesker i hans egen generasjon i så liten grad var interessert i å diskutere politiske samfunnsstrukturer på 1990-tallet.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788202233532

EAN 9788202233532

Omtalt tid 1960-1999

Denne boka er godt eigna for dei som treng ei innføring i ml-rørsla i Noreg. Det var også mitt utgangspunkt, for eg hadde byrja på Den store ml-boka, men følte då at eg byrja litt i feil ende. Sjøli evnar derimot å omtale «prosjektet» frå start til slutt, og med den nødvendige historiske konteksten. Han skriv også godt og med fin driv framover.

Boka har også utførleg fotnoteapparat og litteraturliste, og der fann eg fleire titlar det kunne vere spennande å lese. Kjeldene er ei utfordring når ein forskar på denne gjengen, men Sjøli opplyser då også lesaren om det når han føler at han er på utrygg grunn. Eg fekk lyst til både å lese meir om ml-rørsla (også gjerne frå dei som var på innsida) og om til dømes Stalin, Mao, Sovjetunionen og Kina.

En av suffernes favorittmotstandere var selveste Jan P. Syse, juristen og Høyre-politikeren som av alle ting var leder av byggekomiteen for blindernstudentenes nye hus, Chateau Neuf på Majorstua. Den senere forsvarspolitikeren i AKP, Per Gunnar Gabrielsen, erklærte at ml-erne ville ta rotta på Syse. Den gammelvestkantske og ikke så rent lite arrogante Syse repliserte: «Jeg skjønner ikke hva herr Gabrielsen mener med at han skal ta min rotte?»

• "På parti med Stalin?" av Harald Skjønsberg
  • "Den store ml-boka - norsk maoisme sett nedenfra" av Jon Rognlien
  • "Skaff deg eit liv! - om biografi" av Stephen J. Walton
  • "På den himmelske freds plass - om ml-bevegelsen i Norge" av Pål Steigan
  • "Den store sammensvergelsen - historien om det hemmelige selskapet Illuminatus og dets mange ugjerninger" av Øystein Sørensen
  • "Religion og rase - nyhedenskap og nazisme i Norge 1933-1945" av Terje Emberland
  • "Styrt fra Moskva? - erindringer 1960-1980" av Reidar Toralf Larsen
  • "Samarbeid og strid - erindringer 1945-55" av Einar Gerhardsen
  • "Mennesker og politikk - erindringer 1965-78" av Einar Gerhardsen
  • "Typisk norsk - essays om kulturen i Norge" av Thomas Hylland Eriksen
  • "Den norske nasjonalsosialismen - Nasjonal Samling 1933-1945 i tekst og bilder" av Hans Fredrik Dahl
  • "Tredje venstre - for en radikal individualisme" av Magnus E. Marsdal