Mao

den ukjente historien

av (forfatter), Jon Halliday (forfatter), Guro Dimmen (gjendikter) og Stian Omland (gjendikter).

Gyldendal 2005 Innbundet

Biografien er basert på omfattende research og intervjuer med mennesker fra Maos innerste sirkler. Her får leserne mulighet til å bli kjent med den egentlige Mao. Forfatterne river mytene fra hverandre og skildrer en hersker drevet av makt og hensynsløshet, langt unna det som man har trodd var ideologisk idealisme. Drevet av drømmen om å herske over en hel verden satt han i gang enorme, politiske prosjekter som blant annet Kulturrevolusjonen, Den lange marsjen og atomvåpenprogramet. Mao har over 70 millioner mennesker på samvittigheten, hvor av 38 millioner døde av sult. Med kilder og register.

Alle husker bestselgeren og kritikerfavoritten "Ville Svaner". Jung Changs bok solgte over 10 millioner eksemplarer verden over, og ble i England kåret til århundrets non-fiction-bok. Siden den gang har Jung Chang sammen med sin mann Jon Halliday brukt all tid på biografien om Mao. Alle husker bestselgeren og kritikerfavoritten "Ville Svaner". Jung Changs bok solgte over 10 millioner eksemplarer verden over, og ble i England kåret til århundrets non-fiction-bok. Siden den gang har Jung Chang sammen med sin mann Jon Halliday brukt all tid på biografien om Mao. Basert på omfattende research, intervjuer med mange fra Maos innerste sirkler får leserne endelig anledning til å lese om en hittil ukjent Mao. Myten om Den lange marsjen rives i filler .; gradvis vokser det frem et bilde av en hersker drevet av makt og hensynsløshet, og knapt av ideologisk idealisme. De mange historiene vi blir kjent med fra Kinas skjebneår vil sjokkere og fascinere lesere i alle land .; biografien om Mao er definitivt en av de viktigste fortellinger som det 20. århundre har å by på overhodet.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205344679