Mansfield Park

Penguin 2011 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Taken from the poverty of her parents' home in Portsmouth, Fanny Price is brought up with her rich cousins at Mansfield Park, acutely aware of her humble rank and with her cousin Edmund as her sole ally. During her uncle's absence in Antigua, the Crawford's arrive in the neighbourhood bringing with them the glamour of London life and a reckless taste for flirtation. Mansfield Park is considered Jane Austen's first mature work and, with its quiet heroine and subtle examination of social position and moral integrity, one of her most profound.

Forlag Penguin

ISBN13 9780141197708

EAN 9780141197708

Serie Penguin Clothbound Classics

Genre Klassisk litteratur

Omtalt sted England

Siden dette er Jane Austen, kretser også denne boka rundt ekteskap, kjærlighet, relasjoner og samfunnets forventninger til individet i tidlig 1800-tall i England.

Hovedpersonen Fanny Price blir sendt til sine rikere slektninger for å bo der, og Mansfield Park blir hennes hjem. Herfra brer historien seg utover, og en større krets unge voksne (og noen av foreldrene deres) danner nettet som utgjør romanen. Fanny er godheten og karakterstyrken selv, og forblir tro mot sine solide prinsipper selv når alle rundt henne ikke er det. Det hadde ikke gjort noe om forfatteren hadde rufset til glansbildet av Fanny litt.

Mansfield Park er en møysommelig gransking av personenes følelser og reaksjoner på hverandres oppførsel. Og som de skriver brev! Og venter på brev! Etter Fornuft og følelse og Stolthet og fordom, opplevdes Mansfield Park som et pusterom. Romanen er mer åpen, og trekker inn omverden i større grad enn de to første bøkene. En far drar til Antigua (i Karibia). En bror drar til sjøs. Klasseperspektivet bringes inn når Fanny får flytte ut av fattigdommen og til Mansfield Park. At det finnes usympatiske og grunne folk i samfunnets toppsjikt, er ingen overraskelse, men Austen nyanserer dette og gjør mot slutten av romanen en finurlig vri når hun sender Fanny hjem til familien i Portsmouth. Skildringen derfra kommer neppe i noen turistbrosjyrer for byen.

Selv om Jane Austen vever intrikate nett av personer og handling, skjønner du fort hvordan dette skal ende: De to gode menneskene som er ment for hverandre, får hverandre til slutt. De løgnaktige og falske får svi for sine manipulasjoner. Mansfield Park har en allvitende forteller som her og der bryter inn som ekspertkommentator, og mot slutten bikker det over i en moralpreken som en redaktør burde strøket.

Mansfield Park er for tjukk, men å lese den er som å grave gull: Plutselig dukker det opp gullkorn som er verd tiden din.

Jane Austen er en stor forfatter fra en smålig tidsepoke.

Men det finnes visselig færre formuende menn i verden enn det finnes vakre kvinner som fortjener dem.

...giftermålet er den transaksjon der man venter seg mest av den annen part, og selv er minst ærlig.

Hvis denne mannen ikke hadde tolv tusen i året, ville han vært en temmelig tåpelig fyr.

"Jeg ville trodd ..... at enhver kvinne i det minste kunne forestille seg muligheten av at en mann ikke ble godtatt, ikke ble elsket av en av hennes eget kjønn, om han er aldri så sympatisk. Han kan ha all verdens dyder; jeg synes likevel ikke det er noen selvfølge at en mann skal måtte godtas av enhver kvinne som han selv tilfeldigvis måtte like."

Oh! Do not attack me with your watch. A watch is always too fast or too slow. I cannot be dictated to by a watch.

Har sluttet i denne lesesirkelen, men dette var en liste fra tidligere bøker som ble lest.

Omsider seiler vi inn i mer kjente litterære farvann, ja, endog til Skandinavia og Ibsen. Mange saftige godbiter i denne listen! Balzac, Flaubert, Hugo, Stendhal, Zola, Austen, Scott . . . og selvsagt flere.

Om "The Democratic Age" (år 1832-1900) skriver Bloom:
- - - I have located Vico's Democratic Age in the post-Goethean nineteenth century, when the literature of Italy and Spain ebbs, yielding eminence to England with its renaissance of the Renaissance in Romanticism, and to a lesser degree to France and Germany. This is also the era where the strength of both Russian and American literature begins.

Link til boken her på Bokelskere.no.

Når en jobber på bokhandel, og generelt liker bøker, men rett og slett ikke kan finne nok tid til å lese, drømmer man om hvilke bøker en har lyst til å lese. Bøkene ligger allerede i bokhylla mi, enten lånt eller kjøpt (noen av dem har jeg også fått til jul eller bursdager), og bare venter på å bli lest! Så måtte bare lage en liste over det;)

Og den bli stadig lengre...!

Jeg har noen bøker i hylla som jeg ønsker å lese, og selvom det kommer nye bøker i løpet av et år som ofte overtar interessen min skal jeg ta tak i noen av skattene jeg allerede har. Også liker jeg lister veldig godt! Listen er en blanding av nytt og gammelt, stort og smått, norsk og utenlandsk. Det kommer til å bli et allsidig år! Jeg gler meg!

Her er bøkene jeg har lest hittil i 2013

• "Northanger Abbey" av Jane Austen