Mannskapets dagbøker fra første Fram ferd 1893-1896

av (forfatter), Sigurd Scott Hansen (forfatter), Hjalmar Johansen (forfatter), Anton Amundsen (forfatter), Bernhard Nordahl (forfatter), Ivar Mogstad (forfatter), Henrik Greve Blessing (forfatter) og Geir O. Kløver (redaktør).

Frammuseet 2020 Heftet

Fridtjof Nansens ferd over Polhavet med Fram, hans forsøk på å nå Nordpolen med Hjalmar Johansen, deres strabasiøse sledeekspedisjon mot Frans Josef land og overvintringen der, utgjør Norges mest kjente og viktigste polarekspedisjon. Det var ekspedisjonen som la grunnlaget for Norge som polarnasjon, revolusjonerte internasjonal polarforskning, etablere Fridtjof Nansen som et internasjonalt navn, og bidro til norsk nasjonalfølelse, selvtillit og selvstendighetstanke.

Nå, nesten 125 år etter hjemkomsten, kan Frammuseet for første gang, parallelt med utgivelsen av Nansens personlige dagbok fra ekspedisjonen, også presentere dagbøkene fra åtte av et mannskap på 12. Dette er Otto Sverdrup, Sigurd Scott Hansen, Hjalmar Johansen, Anton Amundsen, Bernhard Nordahl, Adolf Juell og Henrik Greve Blessing.

Mannskapet forteller en helt annen historie enn det vi kjenner fra Nansen og de tidligere publiserte bøker om Nansen og ekspedisjonen. Det er spesielt interessant å lese om hva som skjer om bord etter at Nansen og Johansen har forlatt skipet og om mannskapets forhold til Nansen og hverandre. Etterhvert som tiden går omtales det øvrige mannskapet i større grad av hver enkelt, og flere konflikter ender i fysisk håndgemeng.

I denne utgivelsen er dagboksnotatene publisert dag for dag. Leseren får dermed muligheten til å sammenligne mannskapets beskrivelser av de samme hendelser etter hvert som de utfolder seg. Notatene strekker seg fra forberedelsene til ekspedisjonen i mars 1893 til avreisen fra Tromsø 27. august 1896. Johansens dagbok er inkludert til han forlater Fram for å følge Nansen mot Nordpolen. Resten av Johansens beretning er inkludert i utgivelsen Fridtjof Nansens dagbøker fra Første Fram-ferd.

I tillegg følger åtte komplette nummer av skipsavisen Framsjaa slik den ble redigert av Blessing, samt Nordahl og Amundsens felles prosjekt 'I ledige stunder`, der de evaluerer ekspedisjonen, beskriver alle hundene og gir råd.

Forlag Frammuseet

Utgivelsesår 2020

Omtalt tid 1850-1899

Omtalt sted Arktis Nord-Atlanteren

Omtalt person Fridtjof Nansen Fram (skip)