Mannen uten egenskaper. Bd. 3

Solum 1992 Innbundet

Handlingen er lagt til Wien i tiden like før 1. verdenskrig. Det gamle dobbeltmonarkiet Østerrike-Ungarn var både keiserlig og kongelig, og av disse to k-ene skapte Musil betegnelsen Kakanien, den operetteaktige staten der handlingen finner sted. Verket er meget sammensatt og er en bredt anlagt analyse av av kulturforfallet i det gamle Østerrike umiddelbart før den første verdenskrig, som eksempel på den generelle europeiske oppløsning av et helhetssyn på livet. Verket representerer en fornyelse av romanen og har hatt vesentlig betydning for debatten omkring en tidsmessig romanform.

Forlag Solum

Utgivelsesår 1992

Serie Musil, R. Mannen uten egenskaper 1-4 (3)

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1900-1914

Omtalt sted Østerrike

• "Sjansespill" av Paul Auster
  • "Skimmer" av Göran Tunström
  • "Mr Vertigo" av Paul Auster
  • "Det året Ricardo Reis døde" av José Saramago
  • "Glassperlespillet - forsøk på en beskrivelse av magister ludi Josef Knechts livsløp samt Knechts efterlatte skrifter" av Hermann Hesse
  • "Doktor Faustus - den tyske komponist Adrian Leverkühns liv fortalt av en venn" av Thomas Mann
  • "Lord Jim" av Joseph Conrad
  • "Den dypeste grunn" av Graham Greene