Mannen under trappen

av (forfatter) og Hege Frydenlund (oversetter).

Schibsted 2009 Heftet

Fredrik, Paula og barna flytter inn i drømmehuset. De er en vellykket familie. Men en dag står det en liten mann i gangen og sier han bor i kottet under trappen. Hva er det som foregår i huset? Hva skjer med Fredrik? Hvorfor begynner hans kone å trekke seg bort fra ham?

Fredrik har en trygg jobb som næringssjef i kommunen. Han er gift og har to barn med Paula, som er kunstner og som han beundrer grenseløst. De har akkurat flyttet inn i drømmehuset, en nyoppusset gammel villa med glassveranda og stor balkong. De er en sjeldent lykkelig familie. Men snart slår idyllen sprekker. En tidlig morgen treffer Fredrik en liten mann. Han er knapt halvannen meter høy, har sort hår, smale øye og bred munn, har på seg utrolig skitne joggebukser og en T-skjorte. Med nasal stemme hevder han at han bor under trappen og at han heter Kwådd. Fredrik kaster ham ut, det er jo de som eier huset. Men så begynner ting å skje. Først er det uskyldig. Ødelagte ting blir reparert om natten, saker flytter på seg. Så viser det seg at sønnen kommuniserer med noen gjennom trappen, og Fredriks hustru begynner å trekke seg unna ham. Det blir stadig verre. Er det Kwådd som står bak?

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2009

Genre Thrillere

Omtalt sted Sverige

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Må innrømme at jeg har en forkjærlighet for svenske forfattere, og her er en del utgivelser som jeg ønsker at flere kommer til å lese. Kanskje ingen litterære klassikere, men mye her som er bra! (Bøkene er ikke rangert, bare tilfeldig lagt inn.)

Flere lyst til å lese bøker.

• "Den karismatiske soppkongens sønn" av Marie Hermanson
  • "Blåskjellstranden" av Marie Hermanson
  • "Terapien - en psykologisk thriller" av Sebastian Fitzek
  • "Djevelens eliksirer - kapusinermunken Medardus' etterlatte papirer" av Ernst Theodor Amadeus Hoffmann
  • "Mørketid" av Michelle Paver
  • "Nekronauten - roman" av Lajla Rolstad