Mannen som ser

Ex Libris forl. 1987 Innbundet

Hovedpersonen Dodo er 35 år gammel, desillusjonert sekstiåtter og universitetsprofessor i fransk litteratur. Han lever et regelmessig liv i den ene enden av leiligheten til faren, som er sengeliggende. Dodo føler seg mislykket. Hans kone har flyttet fra ham og han tolker det som et resultat av den trengte boligsituasjonen og ydmyker seg ved å be faren gi ham tilbake morsarven: en stor leilighet som han som ungdomsopprører hadde takket nei til. Samtidig som han gir avkall på den siste rest av anti-borgerlig opposisjon, får han vite at Silvia har en elsker.

Forlag Ex Libris forl.

Utgivelsesår 1987

Omtalt sted Roma

Jeg kjente min fars boksamling som min egen bukselomme. og jeg gikk rett til det stedet hvor jeg visste at akkurat den boken jeg hadde lyst til å lese, befant seg. Etter den lille runden løp jeg andpusten inn på rommet mitt, som er det samme som det jeg sover i nå, mens jeg trykket min fangst mot brystet. Jeg kastet meg under dynen med den samme lykkelige følelse som en elsker som omsider har fått sin kvinne med i sengen.

Det er mange fine og gode bokomslag som viser portretter/bilder av mennesker som fotografi, tegninger eller billedkunst på bokomslagene.
Jeg har laget ei liste fra noen av "mine" bøker over de bokomslagene jeg synest utmerker seg.
Dere har sikkert deres egne favoritter.

• "Vindmannen" av Emmanuel Dongala
  • "Helvetesmunn" av Ana Miranda