Mannen som forsvant

av (forfatter) og Trond Winje (oversetter).

Gyldendal 2000 Heftet

Romanen utkom i 1927, tre år etter Kafkas død. Boka er historien om Karl Rossmann, som ble sendt til Amerika av foreldrene, fordi han hadde gjort en tjenestepike gravid. Fortellingen er farsepreget, og også i denne boka er følelsen av å stå utenfor samfunn og fellesskap, et sentralt tema. Utkom første gang på norsk med tittelen: "Amerika" i 1966.

Kimen til Mannen som forsvant hadde ligget i Franz Kafka helt siden barndommen, og nevnes første gang i et dagboknotat datert 19. januar: «Jeg hadde en gang planer om å skrive en roman om to brødre som kjempet mot hverandre. Den ene reiste til Amerika, mens den andre ble sittende i et europeisk fengsel. Jeg skrev aldri mer enn noen få linjer av gangen, for jeg ble fort trett .» Etter dikterens død var det vennen Max Brod som redigerte Kafkas uferdige historie om Karl Rossmanns eksil og selsomme skjebne i Den nye verden. Den ble utgitt av Kurt Wolff i 1927 sammen med «Fyrbøteren» under tittelen Amerika . den tittel boken har hatt på norsk og de fleste andre språk siden. Tittelen Mannen som forsvant er derimot i tråd med Kafkas egen intensjon. Denne utgaven av romanen bygger på S. Fisher Verlags nitid forberedte kritiske utgave, og tar utgangspunkt i den fullstendige og «uvaskede» Kafka-tekst . uten forskjønnende tilføyelser eller utelatelser.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788205273221

EAN 9788205273221

Genre Klassisk litteratur

Omtalt sted USA

Heime hadde eg liggande ein del av desse bøkene, så eg tenkte eg skulle sette dei opp i ei liste.. så her er lista, lest og ulest..

Bøker utgitt i Gyldendal sin serie kalt vita, vet man ikke hva man skal lese er det bare å plukke en herfra.

• "Det utelukkede tredjes plen" av Rosmarie Waldrop
  • "Fragmenter" av Arkhilokhos
  • "Palomar" av Italo Calvino
  • "Dagbøker" av Charles Baudelaire
  • "En australiareise" av Svein Jarvoll
  • "Kunsten og måten å nærme seg avdelingssjefen på for å be om lønnspålegg" av Georges Perec
  • "Min arm, min tarm" av Johan Borgen
  • "Prosadikt" av Charles Baudelaire