Mannen og katten

en kjærlighetshistorie

av (forfatter), Ane Gustavsson (illustratør) og Knut Johansen (oversetter).

Kagge 2014 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Dette er fortellingen om hvordan Nils Uddenberg fikk katt selv om han aldri i livet hadde tenkt å ha husdyr. En vintermorgen satt det en, skulle det vise seg, herreløs katt utenfor soveromsvinduet og så på ham med store, gule øyne. Sakte men sikkert innyndet den seg i hans liv.
Med mye humor og selvironi forteller Nils Uddenberg om hvordan tilværelsen hans ble forandre da katten flyttet inn i huset i Lund. Følelsene hun vekker, overrasker ham. Han blir forelsket i denne gråbrunspettet lille damen, som snart også sover i sengen hans om natten.
Med sin bakgrunn som psykiater kan Nils Uddenberg ikke unngå å fordype seg i kattens sjeleliv. Har den humor? Er det i det hele tatt rimelig å tilskrive den menneskelige følelser? Og det kanskje vanskeligste spørsmålet av dem alle: «Er vår lille katt overhodet interessert i det fellesskapet som vi legger så stort arbeid i å bygge opp?»
Sammen med Ane Gustavssons uimotståelige illustrasjoner blir det en fortelling som går rett i hjertet.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2014

Genre Personlige beretninger

Jeg synes boka skuffet. Jeg får et inntrykk av at forfatteren ikke kjenner katter så godt. Selv er jeg oppvokst med katt og baserer mine meninger på mine erfaringer når jeg sier at det virker som denne forfatteren undervurderer katten og dens følelser litt. Syns ikke boka er veldig godt skrevet, den gir meg ikke de gode følelsene som bøkene om katten Bob gjorde. Forfatteren av denne boka virker ikke å ha samme forkjærlighet for katter som James Bowen for eksempel, eller som en typisk katteelsker. Men dette kan jo være fordi han ikke planla å ha katt i første omgang og ikke har samme erfaringen med katter og hvordan de kan spille en rolle i en persons liv. Boka ble altfor filosofisk, istedenfor sjarmerende slik den burde ha vært. Forklaringene på spørsmålene han stiller i boka er dessuten veldig enkle, det kunne vært bedre forklaringer på for eksempel hvorfor katter har hale og hva de viser med den. Den forteller mye om en katt. Det ble også litt for dumt med digresjonene i boka om biller, maurer og jeg vet ikke hva. Mulig han satser på en litt essaystil, men jeg likte ikke dette. Jeg er en katteelsker til tusen, men denne boka anbefales ikke. Og til sist så må jeg si at katter har poter, ikke labber. Det er utrolig irriterende at man ikke greier å skrive det riktig.

nydelig og filosofisk om å ha/få katt. Herlig bok å lese for ett kattemenneske som meg :-)

Søt historie om en psykiater og katten hans, snurrig analyse av en katts liv. Bør nok leses av katteelskere ;-)

Listen Skjønnlitterære katter ^..^ inneholder skjønnlitterære voksenbøker hvor katter spiller en av hovedrollene. Kom gjrne med tips så vi får med alle på listen. Både skjønnlitterære titler og historier fra virkeligheten er velkomne.

Bøker eg har lest i 2014. Starta litt seint så kanskje noko ukomplett

Leseliste.

Ulike bøker jeg ønsker meg :

• "Sove ute - håndbok for netter i sovepose" av Marius Nergård Pettersen
  • "Barbeinthagen - lag drømmehagen med enkle grep" av Kari Nygaard
  • "Kattenes hemmelige språk" av Susanne Schötz
  • "Kunsten å overtale en katt - retorikk for menneske- og katteelskere" av Jay Heinrichs
  • "Kvinner for sin katt - femten kvinner og kattene deres" av Mia Kolbjørnsen
  • "Hannkatten Murr - Første bind" av E.T.A. Hoffmann
  • "Sykkeleventyret - 550 km gjennom Tyrkia med en hund på styret" av Ishbel Holmes
  • "Pass opp! - her kommer Gud og hun er en katt" av Unni Lindell
  • "True blood - kokebok" av Gianna Sobol
  • "Hvor gammel blir en tiger? - en bok om katten Pi og hvorfor ikke alle lever like lenge" av Bjørn Arild Ersland
  • "Samtaler med katten" av Eduardo Jáuregui
  • "Jesperpus - en helt spesiell katt" av Aina Stormo