Manhattan

historier om New York

Cappelen 2008 Heftet

Denne boken gir et kulturhistorisk portrett av Manhattan, New York. Forfatteren tilbrakte selv et halvt år i bydelen, og her skriver han om alt fra popkunst og poprock, gateslang og skyskrapere, beatlitteratur og frigjøringsbevegelser, til ghettokultur og provoserende komikere. Har litteraturliste og stikkordsregister.

Torgrim Eggen har alltid vært fascinert av New York, og han skriver engasjert og kunnskapsrikt om dens musikk fra bebop til hiphop, om gateslang og skyskrapere, om provoserende komikere og frigjøringsbevegelser, om historien bak nyskapende ordkunst, billedkunst og matkunst.

Dette er en reise gjennom Manhattan som siden 1945 har vært verdens kulturelle og politiske sentrum, og en kjærlighetserklæring til byen som aldri slutter å fascinere.

...og anmelderne gir ros:

"En blanding av kulturhistoriske New York-klassikere og Torgrim Eggens velformulerte hverdagsobservasjoner gjør Manhattan til ei leseverdig bok."
Kåre Bulie, Dagbladet

"Forelsket i et ikon."
Torgrim Eggen har skrevet en herlig bok om New York. Han har kommet bak klisjeene, han har grepet byens atmosfære og karakter. Ikke minst har han forstått at New York er en essensielt jødisk by."
Knut Olav Åmås, Aftenposten

"Tor­grim Eg­gen skri­ver lærd om en by som er verd opp­merk­som­he­ten... Man­hat­tan er per­fekt for unge men­nes­ker som ennå ikke har opp­levd alt det Eg­gen har opp­levd. Den gir også et flott snap­shot av ver­dens ho­ved­stad, og vir­ker opp­fris­ken­de for den popkultiverte gjengangerturisten".
Audun Vinger, Morgenbladet

"Størstedelen av Manhattan er skrevet med tilstrekkelig innsikt og selvironi til at Eggen, tross alt, klarer å manøvrere seg forbi de veste fellene. Ingen "konstrastenes by" her, nei. Klisjeene er ikke til å unngå i en bok om New York, men de som må med, møter forfatteren med edruelighet og til og med med nye vrier."
Bjørn Gabrielsen, Dagens Næringsliv

"Begynn å lese hvor som helst, og du er fanget i løpet av noen linjer. Dette er ekte kjærlighet." Kjell-Richard von Wachenfeldt, Vårt land

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788202283384

EAN 9788202283384

Serie Cappelens utvalgte billigbøker

Omtalt sted New York

Takk for turen, Torgrim Eggen! Reiser kor som helst med deg igjen. Levande, fargerik, morsomt og passe informativt om alle dei rette emna.

Punk og hiphop er tvillingkulturer. Fra vårt norske ståsted kom punken mye før, men det er fordi mediene våre tradisjonelt hadde øyne og ører vendt mot Storbritannia, og fordi hiphopens utvikling tok mye lengre tid. I dag er punk internasjonalt på høyde med bordtennis, hvis vi skal gå til idretten etter målestokk. Hiphop er fotball.

En innvandrer fra Senegal forteller i et intervju: "Jeg trodde ikke mine egne øyne. Jeg skjønte ikke hvorfor alle gikk rundt i babyklær og snakket om å pule mammaene sine hele tiden."

Hadde et mål om 100 bøker, det var visst litt optimistisk. Så satser på 25 i 2014.

Kronologisk oversikt over hva jeg har lest i 2014 eller ønsker å lese.
Målet er 30 bøker.

• "Berlin - det 20. århundrets hovedstad" av Torgrim Eggen