Mandag til fredagsmannen

av (forfatter) og Hege Frydenlund (oversetter).

Bastion 2013 Innbundet

Gilly Brown, 34 år gammel, blir dumpet av sin forlovede rett før bryllupet. Blakk og nedtrykt, blant annet ved å se hvordan de fleste venninnene i tur og orden etablerer seg, finner hun ut at hun i det minste bør få seg en leieboer, fortrinnsvis en som bare vil bruke hybelen i ukedagene, slik at hun slipper å forholde seg til en leieboer i helgene. Etter en rekke intervjuer ender hun med den flotte TV-produsenten Jack Baker. Når han legger an på henne, klarer hun heller ikke å motstå hans sjarm. I tillegg til at hun blir trukket inn i en herlig virvelvind av parties, middager og stas, har hun etter hvert også et håp om at Jack har såkalte ærlige hensikter.

Forlag Bastion

Utgivelsesår 2013

Omtalt sted London

Gilly har blitt dumpet av forloveden 2 uker før bryllupet, og siden hun nå er 34 år ser hun for seg en framtid som ulykkelig singel, for hun er da altfor gammel til å finne den rette nå? Hun føler seg ensom, og hun har stram økonomi, derfor bestemmer hun seg for å leie ut det ekstra soverommet til en ukependler, som dermed bor hos henne kun i ukedagene.

Jack flytter snart inn, og det tar ikke lang tid før de er et mandag-til-fredagspar, for hva gjør han i helgene, og hvorfor kan han aldri møte henne da?

Enkelte av vennene hennes, og særlig Guy, synes det virker som at Jack ikke er helt ærlig mot Gilly, og de er redd for at hun skal bli såret igjen. Gilly på sin side mener de må treffe han og bli litt kjent med han før de dømmer han, for han er da bare helt fantastisk... Eller er han virkelig det?

I tillegg til nåtidshandlingen forteller Gilly oss også om barndommen, og om den 8 år yngre lillesøsteren Megan som ved et års alder viser seg å være sterkt funksjonshemmet. Disse delene er rørende, de gir hele handlingen dybde, og en forklaring på hvorfor Gilly er så redd for å la folk slippe helt innpå seg.

Stort mer har jeg ikke lyst til å røpe, jeg anbefaler heller å lese boka.

Boka er lettlest og har en litt humoristisk tone akkurat der hvor det passer inn slik jeg opplever det. Jeg hadde vanskelig for å legge den ifra meg, for jeg ville hele tiden vite hva som skjedde videre. Samtidig forsøkte jeg å lese den så langsomt som mulig, for dette var en bok jeg ikke ville skulle ta slutt.

Jeg gir boka terningkast 5.

Dette var en klishe fra start til slutt. Alt var 100% forutsigbart. Nokså tåpelig histore. Kunne vært skrevet for 100 år siden. At det å kysse en som du ikke er sammen med er så veldig grusomt. Og at det å gifte seg er målet. Jeg tror ingen kvinner i vesten tenker slik lenger. Nokså tåpelig. Jeg leste boka for å få en avbrekk fra oppkonstruerte krimbøker, men dette var verre. Anbefales ikke!

Bøker legges til lista i den rekkefølge de fullføres.

• "Irene Panikk" av Carin Hjulström
  • "Når sporene forsvinner" av Elina Backman