Malamanderen

av (forfatter), Thomas Taylor (illustratør) og Merete Franz (oversetter).

Solum Bokvennen 2022 E-bok

Det er vinter i den lille kystbyen Illevik. Tåka ligger tykk, og sjøsprøyten står rundt veggene på Grand Hotell Nautilus. Nede i hotellets lune kjeller sitter hotellets hittegodsforvalter, tolv år gamle Herbert Lemon, foran peisen. Han skal snart få uventet besøk: Violet Parma, en uredd jente på hans egen alder, kommer plutselig klatrende inn gjennom kjellervinduet på hittegodskontoret. Violets foreldre har vært sporløst forsvunnet siden hun overnattet med dem på hotellet som liten, og hun er overbevist om at Herbert er den eneste som kan finne dem igjen. Problemet er bare at Violet forfølges av en skummel mann med en krok til hånd. Og alt tyder på at sagnet om Malamanderen, monsteret som kan gjøre drømmer til virkelighet, er sant ...

Malamanderen er en eventyrlig og overnaturlig historie full av fargerike og egenrådige karakterer. Boken er den første boken i Thomas Taylors serie om mysteriene i Illevik. Serien har gjort stor suksess internasjonalt og blir i disse dager filmatisert av Sony Pictures.

Boken er oversatt av Merete Franz

Forlag Solum Bokvennen

Utgivelsesår 2022

Serie Et Illevik-mysterium (1)

Genre Fantasy Spenning

Opninga er suveren: "Du har nok vært i Illevik, du visste det bare ikke." Det er lite eg blir gladare av i bokverda enn ein tekst som dreg meg til seg frå første setning. "Malamanderen" med serietittelen "Et Illevik-mysterium" gjer det.

Fantasy for barn har ofte element frå annan fantasy for barn. I "Malamanderen" er både ting som blir valt for deg og namn som ikkje skal nemnast, som eg kan kjenne igjen frå (blant andre) Harry Potter-bøkene. Likevel er Illevik-universet herleg eigenarta, og sluker (i alle fall denne) lesaren, og gjer sitt til at annan litteratur blir gløymt ganske raskt.

Ulikt andre fantasi-bøker eg har lese, er denne skriven som ei eg-forteljing. Det skaper her eit nærare, ærlegare og meir tillitsfullt forhold mellom lesaren og forteljinga, tykkjer eg.

Ein litt redd (men likevel etterkvart modig) gut, Herbert Lemon, og ei ganske modig jente, Violet Parma, finn kvarandre og går i lag om å finne ut av mystiske hendingar i Illevik-historia. Dette hadde vore gull nok i seg sjølv, vil eg tru, men kopla med reseptkort frå Illevik bokapotek, blir det alt ein bokelskar kan ønske seg, sjølv om bokelskaren er 48, og boka eigentleg er skriven for barn i mellomtrinnsalderen. Eg gler meg til neste bok i serien!

"Du vet at folk går til legen for å få medisiner? [...] Dette er det samme, bare med bøker. Historiene er medisinene, om du skjønner."

"Dette er boken havapen har valgt ut til deg. Kanskje ikke boken du ville ha, eller den du hadde forventet, men mest sannsynlig den boken du trenger."

• "Skyggeånden" av Thomas Taylor
  • "Pax" av Sara Pennypacker