Madame Høiers leiefolk ; Karens jul ; Det røde gardin

av (forfatter), Kjersti Posti Høgli (oppleser) og Tor Arne Ursin (oppleser).

Grappa musikkforl. og Køppen 2005 CD

Madame Høiers leiefolk er en ironisk-bitter novelle om en utfattig, skadeskutt arbeiderfamilie som brutalt blir satt på gaten. Karens jul er en skildring av en fattig, ung kvinne alene med sitt spedbarn. Det røde gardin kan sees som et bilde på meningsløsheten og livets absurditet.

Novelleperler av våre mest kjente klassikere er nå tilgjengelige på lydbok. I en serie på 5 lydbøker gis man nå anledning til å lytte til de mest kjente og, i antologisammenheng, de mest brukte av novellene til Bjørnstjerne Bjørnson, Alexander Kielland, Jonas Lie, Hans E. Kinck og Amalie Skram. Denne unike serien dokumenterer bredden og kvaliteten i en litterær gullalder, og inneholder et stort spekter både når det gjelder stil og tematikk. Novellene er innlest av kjente skuespillere som bidrar til å mane frem bilder og ulike stemninger. En møter burlesk humor, beinhardt realisme, melankoli og sorg, frodige fabler, skarp satire og samfunnskritikk, kjærlighet og mystikk - det er bare å velge. I denne litterære "skattekisten" bør det være godbiter å finne for de fleste som setter pris på stor diktning. Denne lydboken inneholder følgende noveller: Karens jul, Madame Høiers leiefolk og Det røde gardin

Forlag Grappa musikkforl. Køppen

Utgivelsesår 2005

Format CD

EAN 7033662042357

Serie Norsk novellekunst - klassikere

Genre Klassisk litteratur

Jeg ba om forslag til gode novellesamlinger og bokelskerene kom med mange gode forslag. Her er en liste over de novellesamlingene som ble anbefalt :)

• "Stjernene ; Mannen som løper etter sin hatt" av Agnar Mykle
  • "Fra Mandelas land - en fortelling om frihet" av Tomm Kristiansen