Månebad

av (forfatter) og Synneve Sundby (oversetter).

Solum Bokvennen 2021 Innbundet

Etter tre dager med storm dukker liket til en ung kvinne opp på stranden ved den lille landsbyen Anse Bleue på Haiti. Noe grusomt må ha skjedd henne, og for forstå akkurat hva det er og hvorfor hun har havnet der i vannkanten, kaller den avdødes ånd på gudene og sine forfedre. Gjennom historiene til fire generasjoner med kvinner nøstes trådene i en gammel konflikt mellom en fattig bondefamilie og en familie av rike jordeiere opp - en konflikt som har tydelige paralleller til landets sammensatte og turbulente historie. «Månebad» er en episk fortelling om kvinner og deres utfordringer med å holde familien samlet i et landskap av politisk kaos og økonomiske lidelser. En historie spekket med gamle myter, romantikk og vold, formidlet med lyrisk slagkraft og dyp innsikt.

Yanick Lahens (f.1953) er en av Haitis mest sentrale samtidsforfattere. Hun publiserte sin første roman i 2000 og ble i 2014 tildelt Prix Femina for «Månebad». Lahens er en ledende kulturpersonlighet på Haiti, og i tillegg til sitt litterære virke har hun blant annet også undervist på Universitetet i Port-au-Prince.

Forlag Solum Bokvennen

Utgivelsesår 2021

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1945-1999

Omtalt sted Haiti

Tildelt litteraturpris Prix Femina 2014

Fascinerende historie om en familie på Haiti gjennom flere generasjoner. Jeg plukket den fra hyllen av den enkle grunn at jeg aldri har lest noe fra Haiti før, og jeg fikk det jeg kom for (og mer til). Språket er pent (i alle fall i den norske utgaven jeg leste), men samtidig får man god bruk for ordlisten bak i boken underveis i lesingen. Historien er i seg selv god, men for min del var det også meget interessant hvordan den politiske situasjonen på Haiti spiller inn på, og farger handlingen. Boken har besørget mangt et Google-søk, og det blir nok noen til.