M. Kanne & Søn

1923-1943

Tiden 2009 Innbundet

Etter farens død har Anna Kanne overtatt fotografstudioet M. Kanne & Søn i Kongsgaten. Igjen er alle søsknene samlet i Stavanger. 1920 er passert og man beveger seg inn i en oppgangstid preget av tekniske nyvinninger, deriblant radioapparatet. Yngstemann Søren Kanne følger med i utviklingen. Fremsynte forretningsmenn investerer i aksjer. Så stuper New York-børsen i oktober 1929, og finanskrisen forplanter seg raskt til Norge. Andre verdenskrig bryter ut. Jøder fra Stavanger skal sendes i konsentrasjonsleir. I Stavanger-avisene annonserer man i 1943 for auksjoner av jødiske eiendeler. Dette er den andre boka om familien Kanne.

Andre bok i Risas kritikerroste Stavanger-trilogi. En fortelling om en familie, en by og en periode som svinger fra fremtidshåp og optimisme til krig og depresjon. Vi følger historien om familien Kanne i Stavanger. Etter farens død har eldstedatteren Anna Kanne overtatt fotografstudioet M. Kanne & Søn i Kongsgaten. Søsteren Cecilia Nærland, som nå er enke, flytter tilbake fra Amerika og alle søsknene er igjen samlet i Stavanger. Den geskjeftige Maia Kanne Fall er den som organiserer samværet i familien. 1920-tallet er vel passert og man beveger seg inn i en oppgangstid preget av tekniske nyvinninger, deriblant radioapparatet, som blir entusiastisk demonstrert i Stavanger av Annas kommende ingeniørektemann. Yngstemann i familien, Søren Kanne, legger ut på ferd med sin nyeste investering: en Nimbus motorsykkel. Fremsynte forretningsmenn investerer i aksjer. Så stuper New York-børsen i oktober 1929, og finanskrisen forplanter seg raskt til Norge. Andre verdenskrig bryter ut. Jøder fra Stavanger skal sendes i konsentrasjonsleir, blant disse Cecilias fortrolige venn urmaker L. Silber. I Stavanger-avisene annonserer man i 1943 for auksjoner av jødiske eiendeler. Samme året viser Stavanger Kunstforening en utstilling med «Entartet kunst». M. Kanne & Søn 1923-1943 er andre bind i Einar O. Risas Stavanger-trilogi. Med utgangspunkt i byen familien Kanne, som vi følger gjennom flere generasjoner, viser forfatteren hvordan den personlige historien samtidig også er del av en større, kollektiv beretning. Med lun humor og et empatisk blikk viser Risa hvordan man som individ er avhengig av andre mennesker og hvordan fjerne verdensbegivenheter kan få store virkninger i enkeltmenneskes liv, også på et tidspunkt i historien der verden ennå ikke er globalisert.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2009