Lysthuset

Aschehoug 2005 Innbundet

Rita vokser opp på Hammervik campingplass på Østlandet midt på 80-tallet. Hennes faste holdepunkt i livet er storebroren Simon. Ritas mor, Hjørdis, tilbringer dagene i sengen hvor hun i drømmene snakker med faren deres som reiste til Australia for lenge siden. Da en engelsk marinbiolog kommer til campingplassen, står moren for første gang på elleve år opp av sengen og inn i Ritas liv. Bestemor Alma forteller historier om mennesker som elsker dem de ikke kan få, en skjebne familiens kvinner har fått smake. Men er det slik at alt som har skjedd kan komme tilbake å slå deg over fingrene?

I denne romanen møter vi Rita, som sammen med storebroren Simon vokser opp midt på 1980-tallet på Hammervik campingplass et sted på Østlandet. Moren Hjørdis vender seg bort fra verden og tilbringer dagene i sengen, der hun i drømmene snakker med faren deres som reiste til Australia for lenge siden.
En sommer kommer en engelsk marinbiolog til Hammervik camping. Han har med seg en datter i rød fløyelskjole, en pike som Rita fester seg ved. Og for første gang på elleve år stiger moren opp av sengen og inn i Ritas liv. Bestemor Alma sier at tiden er en strikk, og hun forteller historier om mennesker som elsker dem de ikke kan få. Men er det sant at alt som har skjedd, kan komme tilbake og slå deg over fingrene når som helst?
Lysthuset er en frodig og magisk historie - og Hilde Hagerups første roman for voksne.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203190490

EAN 9788203190490

Omtalt tid 1980-1989

Omtalt sted Østlandet

En litt merkelig bok om Rita som vokser opp på en Campingplass der det og er et lysthus. Hun har en storebror Simon. Moren Hjørdis som bare tilbringer dagene i senga. Dette er første voksne bok fra forfatteren som er barnebarnet til Inger Hagerup.

• "Undrene i vår familie" av Torun Lian
  • "Høyest elsket" av Hilde Hagerup