Lysløypa

av (forfatter) og Ingelin Røssland (oversetter).

Aschehoug 2012 Innbundet

Morris trener sammen med faren sin. Sammen løper de i lysløypa, Morris for å glemme Betty, og faren for å trimme vekk magen. En dag løper Morris seg på Lena, og alt blir annerledes. Dette er en frittstående fortsettelse av forfatterens debutroman "Jeg trenger deg mer enn jeg elsker deg og jeg elsker deg så himla høyt" fra 2006.

Morris gjør sitt beste for å løpe fra tanken på Betty. Sammen med pappa løper han runde på runde i lysløypa. Pappa er entusiastisk og ringer hver dag. Spør hvordan han har det, om han har lyst til å løpe. Men begge vet at det ikke bare handler om lyst, men om å løpe uansett hva. En dag løper Lena forbi Morris i lysløypa. Hun er en ny verden. Det er ikke den samme himmelstormende kjærligheten som det var med Betty. Han må ikke ta på Lena for å overleve. Sammen med pappa og Lena drar Morris til Skåne for å trene til halvmaraton. Reisen slutter ikke som noen av dem hadde tenkt.

ISBN13 9788203254475

EAN 9788203254475

Det største organet bærer også den største glemselen.

Hjertet er ikke firkantet. Det fins ikke noe system for kjærligheten. Hvordan han enn vrir og vender på det, så fins det ikke.

En tidligere klassekamerat går på toget ved Stadion. Herje. Morris har ikke sett ham på to år. Han virker annerledes. Andre klær. Ny frisyre. Mer selvsikker. De later som om de ikke ser hverandre. Sånn er det med noen. De gikk i samme barnehage. Ni år i samme klasse. Det er ikke noe å si. Ingenting. Det de har til felles er at de en gang befant seg på samme sted uendelig lenge.

Hun sa at å miste kjærligheten var som å ha et knust vindu i hjertet. Alle ser at det er ødelagt. At vinden blåser.

Været er mildt som kjærlighet som vender tilbake. Himmelen er gråblå som tennene på noen som akkurat har spist en skål blåbær.

• "Historien om fru Berg - noveller" av Ingvild H. Rishøi
  • "Tonje Glimmerdal" av Maria Parr