Lysistrata

av (forfatter) og Bjørn Endreson (oversetter).

Gyldendal 1998 Heftet

Dette er en komedie om krig og fred, erotikk og kvinneopprør. Handlingen foregår i Aten under den peloponnesiske krig. Kvinnene er lei av bare å se sine menn en gang iblant. De vil ha fred og går til samleiestreik, med Lysistrata i spissen. Mennene føler seg truet i sin herskerposisjon. De blir såret, sinte og redde, som enkelte av vår tids menn når kvinner trenger seg inn på deres områder. Men siden det er en komedie, må jo striden få en lykkelig slutt. Freden gjenopprettes, men på kvinnenes premisser.

Utgivelsesår 1998

ISBN13 9788205253858

EAN 9788205253858

Serie Gyldendal klassiker

Omtalt tid Oldtiden

Omtalt sted Hellas

MANNEKOR

Kvinner er de verste vesner
som naturen har fått til.
Ingen skjønner hva de mener.
Ingen aner hva de vil.

KALONIKE

…Om vin gir visdom,
så tar visst altfor mye altfor mye vekk.

LYSISTRATA

Forsofne Bakkostufs! Du verken kan få stå
eller forstå, og bør vel da som ekte mannfolk
gå bort og kjøpe deg en kiste. Du har råd!

Tredje rømling: Jeg har fått fødselsveer. Lysistrata: Akk, o ve! Jeg tror minsanten du har kusma også. Vær forsiktig! Du var da ganske flat i går.

Jeg fikk lyst til å lage en liste over bøker med varm og god humor. Forslagene har rent inn, og jeg håper at jeg får med meg alle etter hvert.

Etter at jeg ble medlem her inne, har en helt ny litteraturverden åpenbart seg for meg. Dette er en liste over bøker jeg har lest som følge av påvirkning fra andre bokelskere. Noen bøker er bokelskere jeg følgers favoritter, enkelte bøker/forfattere har jeg fattet interesse for etter å ha lest bokomtaler, og atter andre er verker jeg fått konkrete tips om. Tusen takk til alle dere som skriver om bøkene dere har lest eller leser, det er nettopp dette som gjør denne siden helt unik og verdifull for alle oss som virkelig elsker bøker og det skrevne ord!

bittelitt pensum, mest annet. roman, dikt, tegneserie+++

Tragedie og komedie i klassisk tid

• "Pamela - or, Virtue Rewarded (Penguin English Library)" av Samuel Richardson
  • "Misantropen : komedie i 5 akter ; Tartuffe eller Den skinnhellige : komedie i 5 akter" av Molière
  • "The Aeneid - A New Translation" av Vergil
  • "Dikt fra antikken til vår tid - Vestens lyrikk gjennom 2700 år" av Jon Haarberg
  • "Korttekster - ein antologi" av Jon Haarberg
  • "Greske tragedier" av Aiskylos